Page 164 - Jonatan Vinkler, Uporniki, "hudi farji" in Hudičevi soldatje, Dissertationes 17
P. 164
Uporniki, »hudi farji« in Hudičevi soldatje
no (izraženo ali zgolj nakazano) priporočilo za morebitno podobno bo-
guvščeno dejanje v prihodnosti.16
Trubar je tako npr. v predgovoru k Enim psalmom, temu celemu ca-
techizmu 1567 v isti sapi, ko je bralce afirmativno poučil o primerni izva-
jalski praksi pri petju cerkvenih pesmi, o razmerju med melodijo in bese-
dilom ter o primatu slednjega nad lepimi napevi, negativno označil do-
tedanjo prakso cerkvenega petja v rimski cerkvi. Takole je razločil reči:
»Natu vi, mui lubi Cranci inu Sloveni, puite le-te peisni v cerqvi inu doma
zastopnu, iz serca; rezmislite, kai vsaka besseda, nekar, kar ta viža oli štyma
v sebi derži. Ne tulyte, ne bledyte nezastopnu, prez vere inu prez vse andoh-
ti koker ty fary, menihi inu nune ta latinski psalter le za volo trebuha. Perlo-
žyte h tim bessedom cilu serce, molyte, prossyte, hvalyte prov Boga. Inu de
po tih bessedah, ki so v le-tih peisnih, veruiete, Bogu služite, vaš stan inu le-
ben pelate inu deržite.«17
Po drugi strani pa so mogli celo errata18 v knjigi tvoriti posebno
knjižno poglavje (ponavadi ob koncu izdaje) in postati miniaturni trak-
tat ali vsaj odločna glosa proti neupravičenemu prodajanju knjig po pre-
visokih cenah. Tako Trubar ob koncu svojega Tega celega catehizma,
enih psalmov 1574 v poglavju Pregledane v tim drukanu zapiše:
»Inu potehmal ie meni veideoč, de ty buqvary inu vezary te slovenske buqve
predragu prodaio, zatu tih ty bozi ne kupuio inu bodo zaderžane. /.../ Tu tol-
mačene, pissane, izlage inu zlage se vom Slovenom zabston sturi, zatu Boga
hvalite inu prossite, de taku dellu gre posreči Bogu na čast inu h timu izve-
lyčanu dosti duš. Amen. Inu iest te buqvarie, kir take buqve vežeio, prossim
inu zveistu opominam, da vzamo od nih pravi, spodobni lon, de ne bodo
sacrilegi, cerkovni tatie, s katerimi se Bug silnu serdi inu nee na tim sveitu inu
v pekli ostru štraifa. Pred teim nee inu nas Jezus Cristus, naš gospud inu iz-
veličar, milostivu obari.«19
Tem značilnostim so bile podvržene tudi verzifikacije slovenskih
protestantov in njihove zbirke. Za to pesemsko produkcijo je namreč vel-
jalo, da se poleg osnovne afirmativne katehetične in pedagoške funkci-
je – posredovanje verskih resnic na mimetično in memotehnično učin-
kovit način – ter v nekaterih primerih prigodniškosti, aktualističnosti20
16 V kolikor ni imela knjiga posebej izdelanega posvetila, je predgovor ponavadi prevzel primarne
funkcije le-tega.
17 Zbrana dela Primoža Trubarja IV, 240.
18 Tako »poglavje« ima primarno funkcijo zaznamovati popravke za mesta, kjer so bile tiskovne napa-
ke odkrite po koncu stavka in do zaključka tiska.
19 Zbrana dela Primoža Trubarja IV, 452, 453.
20 V litanijah je Luthrova besedilna predloga prirejena tako, da seznam »nesreč in nadlog« ustreza lo-
kalnim homatijam, ki so zadevale Kranjce, Korošce in Štajerce – in med njimi je na enem prvih mest
no (izraženo ali zgolj nakazano) priporočilo za morebitno podobno bo-
guvščeno dejanje v prihodnosti.16
Trubar je tako npr. v predgovoru k Enim psalmom, temu celemu ca-
techizmu 1567 v isti sapi, ko je bralce afirmativno poučil o primerni izva-
jalski praksi pri petju cerkvenih pesmi, o razmerju med melodijo in bese-
dilom ter o primatu slednjega nad lepimi napevi, negativno označil do-
tedanjo prakso cerkvenega petja v rimski cerkvi. Takole je razločil reči:
»Natu vi, mui lubi Cranci inu Sloveni, puite le-te peisni v cerqvi inu doma
zastopnu, iz serca; rezmislite, kai vsaka besseda, nekar, kar ta viža oli štyma
v sebi derži. Ne tulyte, ne bledyte nezastopnu, prez vere inu prez vse andoh-
ti koker ty fary, menihi inu nune ta latinski psalter le za volo trebuha. Perlo-
žyte h tim bessedom cilu serce, molyte, prossyte, hvalyte prov Boga. Inu de
po tih bessedah, ki so v le-tih peisnih, veruiete, Bogu služite, vaš stan inu le-
ben pelate inu deržite.«17
Po drugi strani pa so mogli celo errata18 v knjigi tvoriti posebno
knjižno poglavje (ponavadi ob koncu izdaje) in postati miniaturni trak-
tat ali vsaj odločna glosa proti neupravičenemu prodajanju knjig po pre-
visokih cenah. Tako Trubar ob koncu svojega Tega celega catehizma,
enih psalmov 1574 v poglavju Pregledane v tim drukanu zapiše:
»Inu potehmal ie meni veideoč, de ty buqvary inu vezary te slovenske buqve
predragu prodaio, zatu tih ty bozi ne kupuio inu bodo zaderžane. /.../ Tu tol-
mačene, pissane, izlage inu zlage se vom Slovenom zabston sturi, zatu Boga
hvalite inu prossite, de taku dellu gre posreči Bogu na čast inu h timu izve-
lyčanu dosti duš. Amen. Inu iest te buqvarie, kir take buqve vežeio, prossim
inu zveistu opominam, da vzamo od nih pravi, spodobni lon, de ne bodo
sacrilegi, cerkovni tatie, s katerimi se Bug silnu serdi inu nee na tim sveitu inu
v pekli ostru štraifa. Pred teim nee inu nas Jezus Cristus, naš gospud inu iz-
veličar, milostivu obari.«19
Tem značilnostim so bile podvržene tudi verzifikacije slovenskih
protestantov in njihove zbirke. Za to pesemsko produkcijo je namreč vel-
jalo, da se poleg osnovne afirmativne katehetične in pedagoške funkci-
je – posredovanje verskih resnic na mimetično in memotehnično učin-
kovit način – ter v nekaterih primerih prigodniškosti, aktualističnosti20
16 V kolikor ni imela knjiga posebej izdelanega posvetila, je predgovor ponavadi prevzel primarne
funkcije le-tega.
17 Zbrana dela Primoža Trubarja IV, 240.
18 Tako »poglavje« ima primarno funkcijo zaznamovati popravke za mesta, kjer so bile tiskovne napa-
ke odkrite po koncu stavka in do zaključka tiska.
19 Zbrana dela Primoža Trubarja IV, 452, 453.
20 V litanijah je Luthrova besedilna predloga prirejena tako, da seznam »nesreč in nadlog« ustreza lo-
kalnim homatijam, ki so zadevale Kranjce, Korošce in Štajerce – in med njimi je na enem prvih mest