Page 171 - Alenka Gril in Asja Videčnik, Oblikovanje državljanske identitete mladih v šoli, Digitalna knjižnica, Documenta 3
P. 171
dostniki, ki so soglašali ali zavrnili sprejemanje skupne odločitve v A različici di-

leme, se niso razlikovali od tistih, ki so reševali B različico. Argumenti kategorije druge-

ga reda, ki smo jo poimenovali 1. materialni razlogi, so nekoliko pogostejši pri B različici

vprašalnika ( χ2 = 5,75; p = ,017). Pri ostalih argumentih za sprejemanje skupne od-
(1,868)
ločitve pa se deleži odgovorov med obema različicama dileme ne razlikujejo. Prav tako ni

bilo razlik med A in B različico v številu argumentov, ki so jih navedli. Niti se ni razliko-

vala struktura različnih argumentov med različicama A in B. Solidarnost kot skupinska

norma je torej neodvisna od statusa prosilcev pomoči.

Soudeležba pomoči potrebnih pri odločanju

Na vprašanje »Ali naj bi upoštevali tudi predloge tistih dveh učencev, ki nimata denar-

ja?« so osnovnošolci in srednješolci enako pogosto odgovorili pritrdilno (OŠ: 87,8 %; SŠ:

90,4 %) oz. nikalno (OŠ: 12,2 %; SŠ: 9,6 %). Značilne razlike pa so se pokazale med dijaki

treh različnih smeri srednjih šol (χ2 (2,603) = 6,37; p = ,041; V = ,103). Gimnazijci (94 %) so
pogosteje soglašali z upoštevanjem predlogov tistih dveh učencev, ki nimata denarja, kot

dijaki drugih dveh smeri (88,6 % iz tehničnih šol in 87,2 % iz družboslovnih šol). Najve-

čji delež nesoglasij so izrazili dijaki družboslovnih smeri (12,8 %) v primerjavi z drugimi

(6,0 % iz gimnazij in 11,4 % iz tehničnih šol).

Večina mladostnikov (69,9 %) je navedla po en razlog za izbran odgovor (da ali ne).

Glede na število razlogov, ki so jih podali, se skupini osnovnošolcev in srednješolcev zna-

čilno razlikujeta ( χ2 = 95,08; p = ,000): več osnovnošolcev ni podalo nobenega razlo-
(3,868)
ga (24,8 %), srednješolci pa so v večjem deležu odgovarjali z dvema (23,3 %) ali tremi

(1,3 %) razlogi iz različnih kategorij.

Za ali proti udeležbi pomoči potrebnih pri skupinskem odločanju so mladostniki

navajali naslednje argumente, razvrščene v kategorije prvega in drugega reda:
§ Kategorija drugega reda »1. osebni položaj« je sestavljena iz kategorij razlogov

prvega reda za izbiro »Da, ker …«: 1. vsebina predloga (npr. imata lahko dobro ide-

jo; 14,5 %), 2. denar ni pogoj za mnenje (npr. ni njuna krivda; 3,9 %), 8. njun osebni

interes pri problemu (npr. gre za njiju; 27,9 %) in 12. osebnostne lastnosti pomoči po-

trebnih (npr. sta pametna; 0,2 %). Razloge, ki so se uvrstili v kategorijo 2, so pogo-

steje navajali srednješolci ( χ2 = 6,6 4; p = ,010), razloge kategorije 8 so prav ta ko
(1,868)
pogosteje navajali srednješolci ( χ2 = 13,15; p = ,000), razloge kategorije 12 pa
(1,868)
so navajali samo osnovnošolci ( χ2 = 5,07; p = ,024). V isto kategorijo drugega
(1,868)
reda (1. osebni položaj) smo združili tudi kategorije razlogov prvega reda za izbiro


   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176