Page 104 - Janja Žmavc, Vloga in pomen jezika v državljanski vzgoji, Komunikacijska kompetenca kot nujna sestavina odgovornega državljanstva, Digitalna knjižnica, Documenta 2
P. 104
strukcija besedila Analiza besedila

2. Kakšne so okoliščine govora? (V kakšnih razmerah moram 2. Kakšne so okoliščine besedila? (V kakšnih razmerah je be-
govoriti, kaj se dogaja s temo, ki jo želim predstaviti?) sedilo nastalo, kaj se dogaja (se je dogajalo) s temo, ki jo

obravnava?)

3. Komu moram govoriti? (Kdo so moji poslušalci v danem 3. Komu je besedilo namenjeno? (Koga avtor/avtorica še po-

trenutku?) sebej nagovarja?)

! Naloge:

1. Koraki v konstrukciji: S sošolko/sošolcem si zamislita poljubno retorično situacijo za

vajin potencialni govorni nastop O izboljšanju prehranjevalnih navad na vaši šoli in jo v

obliki miselnega vzorca ali kratkega zapisa opredelita s pomočjo zgornjih vprašanj.

2. Koraki v retorični analizi:

I. Obnovi svoje znanje o zdravi prehrani in prehranskih dopolnilih. (v pomoč ti bosta

tudi ti dve spletni strani: http://www.zzv-ms.si/si/zdrava-prehrana/Zdrava-prehrana.

htm in http://sl.wikipedia.org/wiki/Prehransko_dopolnilo)

II. Samostojno in čim bolj zbrano preberi besedilo Placebo, nato pa skupaj s sošolko/

sošolcem določita retorično situacijo tega besedila.

Inventio
Inventio v retorični teoriji in praksi predstavlja proces, v katerem govornik s pomočjo
različnih raziskovalnih metod/orodij sistematično skuša najti vse razpoložljive argumente,
ki jih lahko učinkovito uporabi v podporo svoji trditvi.
Za iskanje ustreznih in prepričljivih argumentov je pomembno vedeti, kaj je bistvo pro-
blema. Z drugimi besedami to pomeni, da je izhodišče vsake inventio dejanska ali poten-
cialna »točka nestrinjanja«, ki o neki temi obstaja med govorcem in sogovorcem oziroma
poslušalci. Točko nestrinjanja ali tudi sporno točko v retoriki imenujemo stasis. (gr. stasis,
izg. stázis = ‘stanje’, ‘položaj’, ‘stališče’).2
Kaj pomeni poiskati ali določiti stasis? Govorec/pisec predpostavlja (ali morda celo ve),
da se poslušalci v določenih pogledih z njim ne bodo strinjali, zato želi ta stališča še pose-
bej prepričljivo (utemeljeno) predstaviti.
Ko išče točko nestrinjanja ali spora, se premika skozi štiri možne ravni, ki mu odstirajo
bistvo problema in so zgrajene stopnjevito (prva predstavlja osnovno raven in je vsebovana
v drugi, prva in druga raven sta del tretje in vse tri so vsebovane v četrti ravni). Če govorec
s pomočjo vprašanj torej ugotovi, da problem ni sporen na prvi ravni, se premakne na dru-

2 Za utemeljitelja teorije o stasis velja govorniški učitelj Hermagoras iz Temna (2. stol. pr. n. št.), ki je za potrebe sodne-
ga govorništva sestavil niz vprašanj, ki so govorcu pomagala osvetliti točko spora.


   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109