Page 56 - Gregor Pobežin, Rimski zgodovinar in pripovedno besedilo, Pripovedno žarišče v Salustijevih monografijah, Dissertationes 16
P. 56
 Rimski zgodovinar in pripovedno besedilo

5.5–5.8 Vastus animus inmoderata, incredibilia, nimis alta semper cupiebat.
Hunc post dominationem L. Sullae lubido maxuma invaserat rei publicae ca-
piundae; neque id quibus modis adsequeretur, dum sibi regnum pararet, qui-
cquam pensi habebat.78
V podčrtanem delu besedila zaznamo premik v pripovednem žarišč(enj)
u, namreč premik s pripovedovalca h Katilini; ker mu ne prepusti pripove-
dovanja oz. govorjenja – Katilina na tem mestu zgolj misli (quicquam pen-
si habebat) –, je Katilina na tem mestu žariščevalec in ker je osredotočen na
to, kako bi se dokopal do oblasti (id quibus modis adsequeretur), je predmet
njegovega žariščenja, torej žariščenec, prav to – način, kako se dokopati do
oblasti. Ker pa je po teoriji M. Bal v vsakem besedilu prisoten tudi zunanji
žariščevalec, v tem primeru je to pripovedovalec, ki takrat, ko pripoveduje,
zgodbo vidi kot celoto, je Katilina tudi sam ožariščenec.
Pripovedovalec na tem mestu »gleda skupaj« z likom svoje pripovedi
in mu žariščenja ne prepušča v celoti, ker mu ne pusti govoriti (ali v priču-
jočem primeru misliti) »samostojno«, se pravi v premem govoru,79 tudi če
v resnici ni »bil tam« in ni ničesar v resnici videl.80 Ker pripovedovalec z
rabo odvisnega govora Katilini ni prepustil pripovedi, se je »oklenil« Ka-
tilinovega pripovednega žarišča in ga prevzel. V pričujočem odlomku se
potemtakem srečujemo s primerom prevzetega žarišča, pri čemer je Kati-
lina žariščevalec druge stopnje, pripovedovalec pa žariščevalec prve stopnje.
G. Nieragden je k modelu M. Bal zunanjega in notranjega žariščevalca
predlagal pomemben terminološki dodatek:81 zunanji žariščevalec je, tako
Nieragden , vedno heterodiegetični žariščevalec – če gre za pripovedovalca,
je to »heterodiegetični žariščevalec–pripovedovalec«; če ne gre za pripo-
vedovalca temveč osebo, ki nastopa v heterodiegetični funkciji, gre za »he-
terodiegetičnega personalnega žariščevalca«, če govori lik v zgodbi, ki to
zgodbo tudi pripoveduje je to »homoodiegetični žariščevalec–pripovedo-
valec«, če pa govori preprosto neki lik zgodbe, ki te zgodbe ne pripoveduje,
gre za »homodiegetičnega personalnega žariščevalca«.

78 »Lukij Katilina, mož plemenitega rodu, je bil silno telesno močan in trdnega značaja, a du-
hovno nizkoten in pokvarjen. /.../ Njegov pohlep ni poznal mere, hlepel je venomer po ne-
verjetnem, nedosegljivem. Po Sulovi tiraniji se ga je polastila neizmerna sla po oblasti nad
državo; niti malo ni pomišljal, s kakšnimi sredstvi bi se do nje dokopal, da bi si le zagotovil
položaj vladarja.«

79 M. Bal, Narratology, 159.
80 S. Chatman (Story and Discourse: Narrative Structure in Fiction and Film, Ithaca, N.Y

1978, 155) vztraja, da pripovedovalec, ki gleda retrospektivno, ni bil nikoli del upovedenega
sveta in potemtakem ni nikoli ničesar videl – njegov pogled, ki se zazira nazaj v preteklost, je
potemtakem heteordiegetični, konceptualni pogled o zgodbi, ne pa perceptivni pogled lika
v zgodbi.
81 G. Nieragden, n. d., 691.
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61