Page 221 - Gregor Pobežin, Rimski zgodovinar in pripovedno besedilo, Pripovedno žarišče v Salustijevih monografijah, Dissertationes 16
P. 221
Zaključki 

svečeno precej več pozornosti.24 Že pri analizi besedila smo opozorili na
vzporednice med besedili obeh prologov, pa tudi neizbežnimi razlikami.25
Glede na vlogo obeh prologov, ki v množici topov skrivata pripovedoval-
čeve intence,26 temeljiteje smo jih raziskali zlasti v poglavju »De Catili-
nae Coniuratione«,27 naj se na tem mestu omejimo na že izraženo temelj-
no ugotovitev, da so ideje, oblikovane v obeh prologih, ki na videz nimajo
nobene tesnejše povezave z vsebino pripovednega korpusa, v resnici v obeh
prologih globoko domišljene in predvsem v tesni povezavi osrednjim su-
bjektom pripovedi. Za to v obeh monografijah »poskrbita« prostorsko-
časovni zastranitvi, »razširjeni prolog« (C. 6–13) in zastranitev o Afri-
ki (Iug. 17.1–19.8), saj obe sodita v pripovedno tkivo problematizacije teh
konceptov v povezavi s prevladujočo klimo specifičnega političnega obdo-
bja in prostora ter potemtakem daleč presegata zgolj »strukturno funkci-
jo« in sta globoko zasidrani v pripovedovalčevo sporočilno intenco:28 spi-
rala propada, kakršno beležimo v primeru Rima v Katilinovi zaroti, je uni-
verzalen fenomen v razvoju državnih tvorb – posamezniki, kot je Katilina
ali Jugurta, pa simptom razkroja. Pomešana kronologija Katilinove zaro-
te kaže k posebej pomembnemu sklepu: kar hoče pripovedovalec pokazati,
ni natančen kronološki prikaz poteka zarote, pač pa hoče upodobiti, kaj se
zgodi, če se v neki krizi znajdejo različni značaji: krizo vrednot je povzroči-
la travmatična izkušnja, ki je celotno nacijo potisnila v politično in moral-
no zmedo, ta pa ima neizbežne posledice za moralni kompas posameznika
– v takšnem okolju je pojav Katiline simptomatičen, asimptomatičen pa je
pojav posameznikov, kot sta Cezar in Katon.

Na tem mestu si moramo dovoliti še eno krajšo opazko v zvezi prav s
Cezarjem. Če se za trenutek vrnemo k Schwartzevi oceni, da je bil Salustij
nič kaj več kot navaden pamfletist – očitek, v katerem Schwartz seveda ni
osamljen, se seveda nanaša tudi na prikrito cezarjanstvo, ki bi ga Salustiju
morda res lahko očitali iz povsem zamolčane morebitne vloge v prvi zaro-

24 Med temeljnimi sodobnejšimi študijami naj posebej omenimo Earlovo delo (D. C. Earl, The
Political Thought of Sallust), ki izstopa po tem, da se Salustija loteva z izrazito filološkega sta-
lišča, izhodišče za svoje preučevanje pa utemeljil v Salustijevem pristopu k moralnim vpra-
šanjem. Pod Earlovim vplivom je eno temeljnih francoskih del prispeval Tiffou (E. Tiffou,
n. d.), ki pa nekoliko kratkovidno Salustija zreducira na tradicionalističnega rimskega mo-
ralista, ki v svojem deziluzionizmu vse težave pozne rimske republike vidi zgolj v propada-
nju tradicionalne rimske virtus.

25 Gl. str. 171ss.
26 K. Vretska, Die Geisteshaltung der Geschichtsschreiber Sallust und Livius, G 60 (1953),

193.
27 Gl. str. 59–112.
28 Prim. E. Tiffou, n. d., 471: Dans le Jugurtha la digression sur l‘ Afrique reste très extérieure à

la pensée de Salluste ...
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226