Page 64 - Janja Žmavc in Igor Ž. Žagar, Kako so Evropejci odkrili neznane dežele in se spoznali z novimi ljudstvi, Evropa v slovenskih osnovnošolskih učbenikih, Dissertationes 14
P. 64
Kako so Evropejci odkrili neznane dežele ...
– Ilustracije lahko pripomorejo k oblikovanju mentalnega modela poja-
va, ki ga ilustrirajo.
– Ilustracije včasih močneje vplivajo na stališča kot besedilo (poudarila J. Ž.).
Zlasti okoliščina, da »ilustracije včasih močneje vplivajo na stališča kot
besedilo«, slikovnemu materialu podeljuje neposreden vpliv pri konstru-
iranju pomenov, reprezentaciji dogodkov, procesov in dejanj. V kontekstu
pojmovanja in reprezentacij »Evrope« to pomeni, da je vsak slikovni ma-
terial, ki se pojavlja skupaj z omembami »Evrope« mogoče razumeti kot
enega od konstitutivnih elementov, ki prispevajo k dinamiki tvorjenja nje-
nega pomena. Ta element pomen pojma Evropa, kot ga predstavlja besedi-
lo, bodisi dopolnjuje, krepi ali mu nasprotuje.
Kakšna je slikovna reprezentacija Evrope v izbranih učbenikih?
Izhajajoč iz že zgoraj predstavljenih razlik med slikovnim materialom, bi
za učbenike v najširšem smislu lahko rekli, da imajo bolj ali manj skupno
eno značilnost. To je funkcija slikovnega materiala ob tekstualnih omem-
bah Evrope, ki je bodisi
– ilustrirati vsebino,
– zgolj dekorirati izgled, ali
– podati ključne informacije iz tekstualnega dela.48
Toda zaradi obstoječih razlik med materialom, bi za učbenike, ki so re-
zultat šolske prenove, na prvi pogled lahko tudi rekli, da imajo še neko dru-
go funkcijo, da na oblikovni ravni sledijo tistim smernicam posodobitve
pouka, ki stremijo k vzbujanju »aktivnejšega« odnosa do vsebin. Poveda-
no z drugimi besedami, slikovni material bi lahko predstavljal pomembno
(didaktično) strategijo tvorjenja pomena pojma Evropa, zlasti v smislu kri-
tične osvetlitve posameznih procesov, dogodkov in dejanj, povezanih s poj-
mom Evropa.
A pregled materiala pokaže, da ta ne zaznamuje nujno tudi večje kri-
tičnosti do vsebine, ki jo razumemo predvsem v smislu distanciranosti do
zgodovinskih procesov, pojavov in dogodkov ter njihovega vključevanja v
različne družbene in kulturne kontekste, temveč odražajo zgoraj omenjene
tri vloge in tekstualni pomen pojma Evropa krepijo.49 Do neke mere bi kri-
tični vidik obravnave snovi lahko ponazarjala večja prisotnost tistega sli-
kovnega materiala, ki v besedilu nakazano smer razumevanja ne le spremlja
in podpira, temveč jo dopolnjuje tako, da jo tudi komentira, izziva, morda
48 Zlasti v učbenikih za geografijo je slikovni material eden od pomembnejših načinov tudi za
predstavitev s kurikulom predpisanih vsebin.
Glej Wodak, 2009: 16.
– Ilustracije lahko pripomorejo k oblikovanju mentalnega modela poja-
va, ki ga ilustrirajo.
– Ilustracije včasih močneje vplivajo na stališča kot besedilo (poudarila J. Ž.).
Zlasti okoliščina, da »ilustracije včasih močneje vplivajo na stališča kot
besedilo«, slikovnemu materialu podeljuje neposreden vpliv pri konstru-
iranju pomenov, reprezentaciji dogodkov, procesov in dejanj. V kontekstu
pojmovanja in reprezentacij »Evrope« to pomeni, da je vsak slikovni ma-
terial, ki se pojavlja skupaj z omembami »Evrope« mogoče razumeti kot
enega od konstitutivnih elementov, ki prispevajo k dinamiki tvorjenja nje-
nega pomena. Ta element pomen pojma Evropa, kot ga predstavlja besedi-
lo, bodisi dopolnjuje, krepi ali mu nasprotuje.
Kakšna je slikovna reprezentacija Evrope v izbranih učbenikih?
Izhajajoč iz že zgoraj predstavljenih razlik med slikovnim materialom, bi
za učbenike v najširšem smislu lahko rekli, da imajo bolj ali manj skupno
eno značilnost. To je funkcija slikovnega materiala ob tekstualnih omem-
bah Evrope, ki je bodisi
– ilustrirati vsebino,
– zgolj dekorirati izgled, ali
– podati ključne informacije iz tekstualnega dela.48
Toda zaradi obstoječih razlik med materialom, bi za učbenike, ki so re-
zultat šolske prenove, na prvi pogled lahko tudi rekli, da imajo še neko dru-
go funkcijo, da na oblikovni ravni sledijo tistim smernicam posodobitve
pouka, ki stremijo k vzbujanju »aktivnejšega« odnosa do vsebin. Poveda-
no z drugimi besedami, slikovni material bi lahko predstavljal pomembno
(didaktično) strategijo tvorjenja pomena pojma Evropa, zlasti v smislu kri-
tične osvetlitve posameznih procesov, dogodkov in dejanj, povezanih s poj-
mom Evropa.
A pregled materiala pokaže, da ta ne zaznamuje nujno tudi večje kri-
tičnosti do vsebine, ki jo razumemo predvsem v smislu distanciranosti do
zgodovinskih procesov, pojavov in dogodkov ter njihovega vključevanja v
različne družbene in kulturne kontekste, temveč odražajo zgoraj omenjene
tri vloge in tekstualni pomen pojma Evropa krepijo.49 Do neke mere bi kri-
tični vidik obravnave snovi lahko ponazarjala večja prisotnost tistega sli-
kovnega materiala, ki v besedilu nakazano smer razumevanja ne le spremlja
in podpira, temveč jo dopolnjuje tako, da jo tudi komentira, izziva, morda
48 Zlasti v učbenikih za geografijo je slikovni material eden od pomembnejših načinov tudi za
predstavitev s kurikulom predpisanih vsebin.
Glej Wodak, 2009: 16.