Page 25 - Janja Žmavc in Igor Ž. Žagar, Kako so Evropejci odkrili neznane dežele in se spoznali z novimi ljudstvi, Evropa v slovenskih osnovnošolskih učbenikih, Dissertationes 14
P. 25
Metodologija 

Kvantifikacija pojma Evropa znotraj korpusa

Pri kvantifikaciji nas je glede na posamezna leta/razrede učenja najprej
zanimalo zlasti:

– v kakšnem obsegu se pojem Evropa pojavlja v posameznih učbenikih:
• ali glede na število pojavitev opazimo razlike med posamezni-
mi razredi?
• ali glede na število pojavitev opazimo razlike znotraj posame-
znih razredov?
• ali glede na število pojavitev lahko opazimo razlike med osemle-
tno in devetletno osnovno šolo?

– v katerih vsebinskih sklopih se pojem Evropa najpogosteje pojavlja:
• ali obstajajo vsebine, kjer se še posebej pogosto pojavlja?

– kakšno pojmovanje Evrope prevladuje v izbranih učbenikih:
• ali se pojem Evropa pogosteje pojavlja v geografskem, geopoli-
tičnem, političnem ali kulturnem smislu?

Kot pomembno izhodišče za identifikacijo nosilcev implicitnega pome-
na v kvalitativni analizi smo v okviru kvantifikacije poiskali tudi:

– eksplicitne omembe Evrope in njenih izpeljank (‚evropski‘, ‚Evrope-
jec‘, ‚neevropski‘, ‚izvenevropski‘) ter

– metonimične rabe pojma Evropa, kot jih je mogoče razbrati iz konte-
ksta (‚Stara celina‘, ‚Unija‘, ‚Stari svet‘, ‚zahodna civilizacija‘).

Tako zasnovana kvantifikacija pojma Evropa, bi po našem mnenju lah-
ko pokazala troje:

1. Ali pojem Evropa intenzivneje prihaja v ospredje v okviru posame-
znih vsebin oziroma vsebinskih sklopov?

2. Ali obstaja razlika v pogostosti rabe pojma Evropa med starejšimi
in sodobnejšimi učbeniki (na ta način bi lahko odgovorili tudi na
vprašanje, ali je v rabi pojma Evropa mogoče opaziti vzporednice
med učbeniki, izdanimi po letu 1990 in obdobjem tako imenovane
»nove Evrope«, kamor sodijo tudi družbeno politične spremembe
v Sloveniji – osamosvojitev, članstvo v EU)?

3. Kakšno pojmovanje Evrope prevladuje v izbranem učbeniškem ma-
terialu?

na naloga, smo se v prikazu vizualne podobe učbenikov naslonili na Verschuerenov kratek
oris, ki nekoliko dopolni tudi našo jezikovno pragmatično analizo izbranih primerov.
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30