Page 293 - Tone Ravnikar, V primežu medplemiških prerivanj, Digitalna knjižnica, Dissertationes 13
P. 293
Zgornja in spodnja Savinjska dolina 

hranil zaklenjenega s trojnim ključem; nazadnje pa je še moral obljubiti, da
bo pustil samostanske brate, ki že opravljajo posamezne službe, da te upra-
vljajo še naprej, in sicer: brata Rudolfa kot župnika v samostanu (»domi-
nus Rudolfus sit plebanus in monasterio«), brata Leopolda skupaj s Konra-
dom iz Pernovega v Škalah (!)70 (»dominus Leupoldus in Schoelach cum
domino Chunrado Pernowario«) ter brata Rainherja v Ljubnem (»frater
Reynherus in Lovuen«). Opat je na prošnjo Friderika Vovbrškega in v smi-
slu razodbe oprostil Vovbržanom in njihovim privržencem vso škodo, ki so
jo storili samostanu, prav tako pa je grofom Vovbrškim oprostil plačilo ti-
ste vsote denarja, za katero jim je zastavil odvetništvo. Vse to je podkrepil s
tem, da je predal patriarhovo pečateno listino, ki jo je sam pečatil še s svo-
jim pečatom in s pečatom gornjegrajskega konventa. Opat je grofa Vovbr-
škega priznal kot pravega dednega odvetnika samostanskih posesti in po-
trdil, da mu mora slediti njegov najstarejši dedič. Obljubil je še, da bo spor-
na posestva, ki jih je zastavil Eberhardu Vrbovškemu za 300 mark oglejskih
pfenigov, rešil zastave do naslednjih binkošti. Povsem na koncu pa je gro-
fu in njegovim pomagačem tudi obljubil, da jih bo razrešil cerkvenega iz-
občenja. Kaže (čeprav ta podatek ni nikjer zapisan), da je opat ali pa verje-
tneje patriarh uporabil ta učinkovit in kar razširjen instrument prisile, ki
so ga imele cerkvene institucije skoraj edinega na voljo v boju zoper samo-
vlado svetnih plemičev. Kot priče so bili našteti Hartung kanonik dobrol-
skega korarskega avguštinskega samostana, polzelski župnik Peregrin, ve-
likovški kanonik samostana avguštincev - eremitov Johan, Nikolaj iz Neu-
hausa pri Lavamündu (»Nycolaus miles de Novo Castro«),71 Ulrik »Pey-
zario«, Filip »scolastico« in Dieter, sodnik v Pliberku.

 Ali lahko ob tej dvojni zasedenosti škalske fare domnevamo, da se tako kaže dvojna narava le-
te – brat Leopold je skrbel za infirmarij za bolne in ostarele samostanske brate, medtem ko bi
bila naloga župnika(?) Konrada iz Pernovega naloga »normalnega« župnika, katerega skrb je
bila usmerjena k župljanom, se ne da z gotovostjo zatrditi. Vendar je to kot kaže najverjetnej-
ša razlaga. Vsekakor gre v tem primeru za nenavaden institut, ki ga srečamo le na tem mestu,
kasneje pa ne zvemo več za takšno dvojno zasedenost fare.

 Provinienca tega vovbrškega viteza ni povsem jasna. Koroški zgodovinarji ga brez izjeme vsi
postavljajo na grad Neuhaus pri Lavamündu/Labotu, medtem ko je Dušan Kos pri objavi
celjskih listin domneval, da je potrebno postaviti tega viteza na grad Dobrno/Neuhaus (prim.
CKL, št. 58, 82; št. 66, 86, št. 67, 67, št. 81, 102). Glede na dejstvo, da je v ohranjenih listinah,
v katerih nastopa kot priča praktično brez izjeme naštet v vovbrškem spremstvu, in ker vemo,
da Vovbržani niso imeli v lasti Dobrne, so pa posedovali Neuhaus pri Lavamündu/Labotu, ga
sami umeščamo na Koroško. To potrjuje tudi dejstvo, da ga npr. leta 1325 (se pravi že po izu-
mrtju seniorjev) najdemo v spremstvu šentpavelskega opata (1325, oktober 16; GZM III/76:
»Nikla von Altenwurch«).
   288   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298