Page 22 - Polona Tratnik, Transumetnost. Kultura in umetnost v sodobnih globalnih pogojih, Digitalna knjižnica, Dissertationes 10
P. 22
 Transumetnost

Odprto delo predstavlja klic po nedefiniranosti. Simbolisti so med prvimi,
ki uporabljajo simbole kot komunikacijske kanale za nedefinirano.

Roland Barthes (1915–1980) nekaj let kasneje (1968) piše o smrti Avtor-
ja in rojstvu bralca v kratkem spisu »Smrt Avtorja«.10 Besedilo je bilo zelo
vplivno – nanj se je npr. oprl tudi Stuart Hall, ključni mislec birmingham-
ske šole kulturnih študijev, da je predstavil teorijo o različnih branjih medij-
skega teksta – Hall piše o televizijskem diskurzu – in bil z njo zelo vpliven
na področju kulturnih študijev in komunikologije.11 Barthes detektira me-
njavo paradigem – od paradigme Avtorja, ki se je razvila z moderno dobo in
v skladu s katero je »oseba« avtorja prek pozitivizma na osnovi kapitalistič-
ne ideologije dobila največji pomen, po Barthesovem opažanju prehajamo na
novo paradigmo. »V Franciji je Mallarmé nedvomno prvi videl in predvi-
del nujnost vstopa samega jezika v vseh njegovih razsežnostih, in sicer na me-
sto tistega, ki je dotlej veljal za njegovega lastnika; zanj, kot tudi za nas, je ti-
sti, ki govori, jezik in ne avtor«.12 V skladu s prejšnjo paradigmo je Avtor na-
pisal delo, pri čemer naj bi se knjiga napajala iz Avtorja, torej je avtor obsta-
jal pred njo, zanjo mislil, trpel in živel. Avtor je svojemu delu predhoden (kot
je oče pred svojim otrokom) in je tisti, ki priklicuje, slika, beleži, reproduci-
ra neko zamisel – gre za nekakšno posnemanje, mimezis predhodno obstoje-
čega. V skladu z novo paradigmo pa Avtorja nadomesti moderni pisar, ki se
rodi hkrati s svojim tekstom, kajti ves tekst je neprestano tu in sedaj. Moder-
ni pisar proizvaja, deluje v procesu. Pisanje modernega pisarja Barthes na sle-
di oxfordske filozofije jezika prepozna kot performativ (ki se pojavlja izključ-
no v prvi osebi sedanjika) – pisati tako pomeni, da izjavljanje ne nosi nobe-
ne druge vsebine (nobene druge izjave) kot le dejanje lastnega izgovarjanja.13

V tem spisu Barthes zagovarja dva poststrukturalistična vidika: 1. tekst
je intertekst, je sečišče intertekstualnosti, intertekstualna igra in 2. ozna-
čevalci drsijo. »Zdaj vemo, da tekst ni zaporedje besed, iz katerega bi izža-
reval en sam, na nek način teološki pomen (ki bi bil ‚sporočilo‘ Avtorja-Bo-
ga), ampak je prostor s številnimi dimenzijami, v katerih se povezujejo in
si nasprotujejo raznolika pisanja. Toda nobeno od njih ni izvorno: tekst je
tkivo citatov, ki izhajajo iz tisoč različnih žarišč kulture.«14 Kar je v tekstu,

10 Roland Barthes, »Smrt Avtorja«, v: Aleš Pogačnik (ur.), Sodobna literarna teorija: zbornik,
Ljubljana: Krtina, 1995. Glej še kasnejše besedilo na to temo: Roland Barthes, »From Work to
Text«, v: Image, Music, Text, London: Fontana Press, 1977.
11 Stuart Hall, »Encoding, Decoding«, v: Simon During (ur.), The Cultural Studies Reader,
New York: Routledge, 1993, 507–517.
12 Roland Barthes, »Smrt Avtorja«, 20.
13 N. d., 21–22.
14 N. d., 22.
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27