Page 91 - Sergej Flere (ur.), Kdo je uspešen v slovenskih šolah?, Digitalna knjižnica, Dissertationes 9
P. 91
Lokus kontrole in šolska uspešnost 
kus nadzora pomemben dejavnik šolske uspešnosti. Čeravno se moramo
zavedati, da lahko sama uspešnost v šoli vpliva na večjo verjetnost, da posa-
meznik ‚zasluge‘ pripisuje sebi.

Oba vidika eksternega lokusa nadzora (močni drugi in neznane okoli-
ščine) po pričakovanjih negativno korelirata s šolskim uspehom (r = -0,20,
p < 0,01) oziroma (r = -0,14, p < 0,01). Pri tem pa je prvi, torej vpliv pripi-
sovanja življenjske (šolske) uspešnosti močnim (pomembnim) drugim, ob-
čutno močnejši. Od tod lahko izpeljemo predpostavko, da manj uspešni
učenci težijo k temu, da svoje neuspehe pripisujejo dejanjem drugih (pred-
vsem učiteljev). Po drugi strani pa lahko ta miselni vzorec vodi k zanašanju
na močne druge in s tem k pasivnosti in posledično k manjši uspešnosti.

Kakšna pa je slika, če znova učence razdelimo na kvartilne skupine po
izraženosti posameznih dimenzij lokusa nadzora? O potencialni linearno-
sti povezave s šolsko uspešnostjo lahko sklepamo iz sledečih slikovnih pri-
kazov.

Slika 16: Interni lokus nadzora po kvartilih in šolska uspešnost

Na Sliki 16 je prikaz šolske uspešnosti posameznih skupin učencev glede
na izraženost internega lokusa nadzora. Rezultati ANOVE kažejo na sta-
tistično pomembnost razlik med posameznimi kvartilnimi skupinami (p
< 0,05), iz nadaljnjih analiz pa lahko izpostavimo statistično pomembno
razlikovanje prvega kvartila po internem lokusu nadzora. Iz prikaza lahko
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96