Page 80 - Sergej Flere (ur.), Kdo je uspešen v slovenskih šolah?, Digitalna knjižnica, Dissertationes 9
P. 80
 Kdo je uspešen v slovenskih šolah?

racionalizacija konstrukta pa je problematična.8 Čeprav se nekatere novejše
študije osredotočajo na družbeno dimenzijo anomičnosti,9 bomo v primeru
povezanosti anomičnosti in šolske uspešnosti razumeli anomičnost pred-
vsem kot osebnostno potezo.10 V literaturi je več lestvic, ki merijo anomič-
nost v skladu z omenjenim vidikom.11 V tem kontekstu se torej anomičnost
razume predvsem kot zavračanje veljavnosti družbenih pravil in kot doži-
vljanje negotovosti, pomanjkanje prisile in celo odsotnosti družbenih pra-
vil12 ter kot posameznikovo pomanjkanje integracije v družbeno življenje.13

V zvezi z odnosom med anomičnostjo in šolsko uspešnostjo obstaja ne-
kaj raziskav. Figueira-McDonough je ugotovila povezanost šolske neuspe-
šnosti, anomičnosti in vedenjske odklonskosti, pri čemer je stres (zaradi po-
manjkanja uspeha) glavni posredujoči dejavnik.14 Anomičnost je povezana
z mnogimi ostalimi konstrukti, ki se nanašajo na dojemanje sebe, ome-
njenimi v ostalih podpoglavjih, ki neposredno vplivajo na šolski uspeh.15
Anomičnost je konstrukt, močno soroden odtujenosti, zaradi česar se ju
včasih obravnava kot dva vidika istega pojava,16 čeprav nekateri poudarja-

8 W. O. Hagstrom, Anomy in scientific communities, Social Problems (1964), št. 2.
9 J. Baudrillard, Anomie in the Affluent Society, v: (ur.), Consumer Society: Myths & Structures,
Sage Publications, London 1970. L. Kolarska-Bobinska, Civil Society and Social Anomy in Po-
land, Acta Sociologica (1990), št. 1. V. Krivosheyev, Anomy in Modern Russian Society, Social
Sciences (2004), št. 4. M. s. Tomka, Secularization or Anomy? Interpreting Religious Change in
Communist Societies, Social Compass (1991), št. 1.
10 D. W. Edwards, Sex Role Attitudes, Anomy, and Female Criminal Behavior, Corrective & So-
cial Psychiatry & Journal of Behavioral Technology (1982), št. 1. D. E. Hicks, W. D. C. Gallaudet
Coll, et al., Issues in Postsecondary Education. Update on Academic, Professional, Career, and
Research Activities, Directions (1981), št. 3. B. A. Kinsey, L. Phillips, Evaluation of anomy as a
predisposing or developmental factor in alcohol addiction, Quarterly Journal Of Studies On Al-
cohol (1968), št. 4. L. A. Phillips, An application of anomy theory to the study of alcoholism, Jo-
urnal Of Studies On Alcohol (1976), št. 1.
11 M. Seeman, Alienation and Anomie, v: J. P. Robinson, P. R. Shaver, L. S. Wrightsman (ur.),
Measures of Personality and Social Psychological Attitudes, Academic Press, London 1990.
12 M. Seeman, Alienation and Anomie, v: J. P. Robinson, P. R. Shaver, L. S. Wrightsman (ur.),
Measures of Personality and Social Psychological Attitudes, Academic Press, London 1990.
13 A. Caruana, B. Ramaseshan, M. T. Ewing, The effect of anomie on academic dishonesty
among university students, International Journal of Educational Management (2000), št. 1.
14 J. Figueira-McDonough, On the usefulness of Merton’s anomie theory: academic failure and
deviance among high school students, Youth and Society (1983), št. 3.
15 A. F. De Man, C. P. Leduc, Suicidal Ideation in High School Students: Depression and Other
Correlates, Journal of Clinical Psychology (1995), št. 2.
16 M. Seeman, Alienation and Anomie, v: J. P. Robinson, P. R. Shaver, L. S. Wrightsman (ur.),
Measures of Personality and Social Psychological Attitudes, Academic Press, London 1990. S. Fi-
sher, Race, Class, Anomie, and Academic Achievement: A Study at the High School Level, Ur-
ban Education (1981), št. 2. A. Metha, Existential Frustration and Psychological Anomie within
Select College Student Subcultures. Ph.D. dissertation., University of Southern California 1972.
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85