Page 31 - Sergej Flere (ur.), Kdo je uspešen v slovenskih šolah?, Digitalna knjižnica, Dissertationes 9
P. 31
ina Tavčar Krajnc 

Teoretično-
metodološka
zastavitev
preučevanja šolske
uspešnosti

Preučevanje šolske uspešnosti danes velja za enega osrednjih razisko-
valnih problemov, ne glede na to, ali smo mnenja, da se preko šole
pretežno reproducirajo družbene neenakosti, ali pa šola deluje na nevtra-
len, meritokratičen način,1 kjer je izid odvisen izključno od posameznika
samega in njegovih prizadevanj. Ne glede na te razlike in dvome, s šolsko
uspešnostjo se kaže prihodnji poklicni uspeh ali neuspeh, gmotni uspeh ali
neuspeh, odsotnost in prisotnost nagnjenosti h kriminaliteti,2 celo verje-
tnost trajnosti in stabilnosti zakonske zveze. V splošnem družbenem po-
menu je od šolske uspešnosti odvisen narodni dohodek, konkurenčnost
nekega gospodarstva in družbe v mednarodnem merilu, šolsko neuspešni
posamezniki državi ne prinašajo davščin oz. jih prinašajo manj, itd.3

Ta povezanost je v današnji družbi tesnejša kot je bila nekoč,4 kar je pri-
pisati povezanosti znanja s funkcioniranjem sodobnih družb, tudi če bi

1 T. Parsons, The System of Modern Societies, Prentice Hall, Newburry Park, NJ 1971. B. N. Yo-
ung, C. Helton, M. E. Whitley, Impact of School-Related, Community-Based, and Parental-In-
volvement Activities on Achievement of At-Risk Youth in the High School Setting, Mid-South Edu-
cational Research Association, Memphis, TN 1997.
2 J. Figueira-McDonough, On the usefulness of Merton’s anomie theory: academic failure and
deviance among high school students, Youth and Society (1983), št. 3.
3 R. Herrnstein, C. A. Murray, The bell curve: intelligence and class structure in American life, The
Free Press, New York 1994. J. M. Richman, G. L. Bowen, School failure: An ecological-interac-
tional-developmental perspective, v: M. W. Fraser (ur.), Risk and resilience in childhood: An eco-
logical perspective, NASW Press, Washington, DC 2004.
4 R. Herrnstein, C. A. Murray, The bell curve: intelligence and class structure in American life, The
Free Press, New York 1994. J. M. Richman, G. L. Bowen, School failure: An ecological-interac-
tional-developmental perspective, v: M. W. Fraser (ur.), Risk and resilience in childhood: An eco-
logical perspective, NASW Press, Washington, DC 2004.
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36