Page 123 - Sergej Flere (ur.), Kdo je uspešen v slovenskih šolah?, Digitalna knjižnica, Dissertationes 9
P. 123
gej Flere, Rudi Klanjšek 

Dejavniki šolske
uspešnosti: sklepne
ugotovitve in
priporočila tvorcem
izobraževalne
politike

Na tem mestu povzemamo najpomembnejše ugotovitve iz zgornje-
ga poročila in jih dopolnjujemo z nekaj priporočili za nadaljnje
raziskovanje in/ali vključevanje v izobraževalne odločitve. Za samo razi-
skavo sodimo, da je zajela velik in dovolj reprezentativen vzorec respon-
dentov, ki daje relativno dobre možnosti posploševanja ugotovitev na sre-
dnješolsko populacijo. Njena posebnost je bila kombinirana uporaba anke-
tnega vprašalnika in testa inteligentnosti, s čimer smo poskušali zagotovi-
ti ustrezno dostopanje do determinant šolske uspešnosti, ki so sociološko
in psihološko relevantne.

V sklepu najprej izpostavljamo, da se glede na šolsko uspešnost dijaki
med seboj razlikujejo glede na niz spremenljivk, ki smo jih vnesli pričaku-
joč njihovo morebitno relevantnost (gl. Sliko 27).

Na Sliki 27 se jasno kaže sistematičnost razlik v šolski uspešnosti sloven-
skih dijakov. Z zvezdico označene razlike so statistično značilne. Med šte-
vilnimi opazovanimi merami, kjer so skoraj vse razlike relevantne v tem
smislu, izstopajo razlike v povprečjih glede inteligentnosti, dijaškega kul-
turnega kapitala, družbenega položaja družine (v katerem dominira izo-
brazba staršev) in notranjega lokusa nadzora. Tukaj se pojavljajo velike raz-
like in sočasno gre za prediktorje, ki imajo veliko težo glede na njihovo po-
jasnjevalno moč. Le za enega med temi prediktorji se lahko reče, da je nanj
lahko vplivati, da lahko dijaki sami vplivajo. To je dijaški kulturni kapi-
tal, sestavljen iz nekurikularnih kulturno relevantnih dejavnosti dijakov
samih, med katerimi dominira branje. Vsi ostali prediktorji iz te skupine so
objektivno dani, razen delno inteligentnosti, ki je v nekem odstotku pro-
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128