Page 103 - Sergej Flere (ur.), Kdo je uspešen v slovenskih šolah?, Digitalna knjižnica, Dissertationes 9
P. 103
rej Kirbiš 

Prostočasovne
dejavnosti in šolska
uspešnost

Mladi preživljajo prosti čas v različnih kontekstih, ki utegne-
jo vplivati na šolsko uspešnost: čas preživljajo znotraj šole (npr.
športne dejavnosti, akademski in predmetni krožki, drugi interesni krož-
ki) ter izven nje (npr. v prostočasovnih aktivnostih z vrstniki, športnih de-
javnostih, z družino, sami, ob uporabi medijev, itn.). Celota t.i. rutinskih
dejavnosti1 zajema precejšen delež v življenju mladostnika. Natančneje, po
nekaterih podatkih mladi preživijo več kot 40 % svojega časa ob prostoča-
sovnih dejavnostih, t.j. izven pouka oz. izven obveznega kurikula.2 Posle-
dično ne preseneča zanimanje raziskovalcev ne le za preučevanje povezano-
sti prostočasovnega udejstvovanja in šolske uspešnosti, temveč tudi za pre-
učevanje prostočasovnih dejavnosti kot konteksta, ki omogoča pozitivni
razvoj mladostnikov.3

V splošnem velja, da so strukturirane prostočasovne aktivnosti poziti-
ven dejavnik za učenčev akademski in socialni razvoj.4 V strukturirane ak-

1 L. E. Cohen, M. Felson, Social Change and Crime Rate Trends: A Routine Activity Approa-
ch, American Sociological Review (1979), št. 1. A. T. Vazsonyi, L. E. Pickering, L. M. Belliston,
D. Hessing, M. Junger, Routine Activities and Deviant Behaviors: American, Dutch, Hungari-
an, and Swiss Youth, Journal of Quantitative Criminology (2002), št. 1.
2 S. Timmer, J. Eccles, I. O’Brien, How children use time, v: F. Juster, F. Stafford (ur.), Time,
goods, and well-being, University of Michigan, Institute for Social Research, Ann Arbor 1985.
3 R. W. Larson, Toward a psychology of positive youth development, American Psychologist
(2000), št. 1.
4 A. Holland, T. Andre, Participation in Extracurricular Activities in Secondary-school - What
is Known, What Needs to be Known, Review of Educational Research (1987), št. 4. B. N. Young,
C. Helton, M. E. Whitley, Impact of School-Related, Community-Based, and Parental-Involve-
ment Activities on Achievement of At-Risk Youth in the High School Setting, Mid-South Educati-
onal Research Association, Memphis, TN 1997.
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108