Page 97 - Tatjana Vonta, Organizirana predšolska vzgoja v izzivih družbenih sprememb, Digitalna knjižnica, Dissertationes 8
P. 97
Predšolska vzgoja v izzivih sodobne družbe 

Vzgojitelj, ki dela v ateljeju, je ponavadi specializiran na vizualne ume-
tnosti.59 Vzgojitelji veliko pozornosti namenjajo dokumentiranju dela
otrok, njihovih diskusij in aktivnosti. V pregled opravljenega dela, ki je
usmerjen na proces učenja, se vključujejo otroci, starši in vzgojitelj, ki dela
v ateljeju. V dnevnem redu sta določena le čas za kosilo in počitek. Kuriku-
lum se vrti okrog projektov, pri tem pa umetniške dejavnosti predstavlja-
jo motor, skozi katerega otroci raziskujejo koncepte oziroma vsebine, ki jih
proučujejo. Ideje za projekte prihajajo od otrok ali od vzgojiteljev ali pa iz
vsakodnevnih izkušenj. Osnovne cilje postavljajo vzgojitelji, vendar vna-
prejšnjega planiranja ni.

Program je namenjen otrokom od štirih mesecev do šestega leta, pri tem
so otroci do tretjega leta ločeni od starejših. Otroci ostajajo z istim vzgojite-
ljem in z vrstniki tri leta. Vzgojitelji delujejo v parih kot partnerji otrokom
pri projektih. Vzgojitelji so predvsem raziskovalci, ki zbirajo informacije,
dokumentirajo, opazujejo in razpravljajo. Sposobnost opazovanja in poslu-
šanja ter refleksije dogajanja so pomembne lastnosti, ki jih imajo ti vzgoji-
telji.60 Za dokumentiranje in sestanke imajo na voljo pet ur tedensko. Po-
leg vzgojiteljev in specialista za umetnost so v vrtcu še pedagog in psiholog.
Posebno vlogo pa imajo tudi starši, ki jim nudijo udobno okolje za srečeva-
nje v vrtcu, skrbijo pa tudi za redna skupna srečanja staršev in vzgojiteljev.

Na Malaguzzijev model učenja so močno vplivale ideje Vigotskega, zla-
sti njegova teorija con aktualnega in bližnjega razvoja. Prav tako so nanj
močno vplivale ideje Deweya, ki se kažejo v poudarjanju sodelovanja na
vseh nivojih (sodelovanja s starši, sodelovanja med pedagogi, sodelova-
nja med otroki, sodelovanje celotne lokalne skupnosti), ki prinaša poseb-
no kulturo v te vrtce ter občutek stabilnosti, ki jo dosežejo tudi s stalno-
stjo pedagogov. Tudi v primeru modela Reggio Emilia je osrednje izhodi-
šče programa otrok, njegove potrebe, njegov način spoznavanja sveta. Ena
glavnih nalog vzgoje pa je razvoj otrokove identitete, ki se lahko realizi-
ra preko ustvarjalnosti. Na ta koncept vzgoje je močno vplivala tudi kon-
cepcija Montessori, ki se kaže v poudarjanju čutil v procesu spoznavanja in
zato tudi v razvijanju čutil. Prav čutni doživljaji naj bi tvorili osnovo izra-
žanju – likovnemu, glasbenemu, govornemu in telesnemu. Vse metodične
rešitve izhajajo iz celovitosti sveta in doživljanja življenjske realnosti, ki za-
jemajo spoznavno, čustveno in voljno komponento, in se med drugim ure-

59 Lella Gandini, The Reggio Emilia story: History and organization. First steps towards teaching
the Reggio way, Prentice Hall 1997, 1–13.
60 Eva L. Essa, Rosemary Young, Introduction to Early Childhood Education, Ontario 2003.
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102