Page 135 - Tatjana Vonta, Organizirana predšolska vzgoja v izzivih družbenih sprememb, Digitalna knjižnica, Dissertationes 8
P. 135
Sodobno razumevanje kakovosti v organizirani predšolski vzgoji 

Koristi or- Izobraževanje Zdravje Socialni kapital Enakost
ganizirane
predšolske večja socialna večja produk- izboljšana raba reduciran-
kohezija tivnost socialnega ka- je revščine in
vzgoje pitala kriminala
manj revščine in manj odsotnos- poudarjanje in boljše socialno
Za družbo v ce- kriminala ti z dela poviševanje so- zdravje
loti cialnih vrednot poboljšanje
manjša rodnost večji prihodki socialne
pravičnosti
povečano spre- višja in trajna
jemanje novih ekonomska rast
tehnologij

okrepitev
demokratičnih
procesov

povišanje
ekonomskega
razvoja

Preglednica 4: Koristi organizirane predšolske vzgoje za otroke, odrasle in druž-
bo v celoti.86

Že v osemdesetih in devetdesetih letih 20. stoletja so bili torej zbrani
tudi raziskovalni dokazi, ki so utrdili pomen zdravega razvoja v predšol-
skem obdobju in na začetku šolanja za razvoj otrokovih fizičnih, kognitiv-
nih, čustvenih in socialnih sposobnosti, in tudi dokazi, da se lahko z inve-
sticijami v vzgojno-izobraževalne programe v tem obdobju izognemo ali
vsaj ublažimo razvojne probleme. Raziskave o kratkoročnih in dolgoroč-
nih učinkih organizirane predšolske vzgoje so prav tako izpostavile potre-
bo po visoko kvalitetni predšolski vzgoji, saj je le na ta način zagotovljen
pozitiven vpliv na kakovost kasnejšega razvoja in življenja. Še več, rezulta-
ti raziskav so potrdili, da imajo le visoko kvalitetni predšolski programi te-
meljne, globinske in dolgoročne učinke za otrokov razvoj.87 Poudarek pri
tej trditvi je na kvalitetnih programih in na dejstvu, da se vplivi kažejo na
različnih področjih razvoja. Vpliv visoko kvalitetnih programov se je do-
kazal za vse otroke, najbolj pa za tiste, ki prihajajo iz socialno ogroženih
okolij. Ti dokazi so se v zadnjih nekaj letih še povečali in tako utrdili njiho-
vo kredibilnost. Postopno vlade spoznavajo nujnost podpiranja visoko kva-
litetnih programov za vse predšolske otroke in tudi za njihove družine. Vse

86 Povzeto po: J. Van der Gaag, n. d.
87 L. J Schweinhart, D. P. Weikart, Evidence that Good Early Childhood Programmes Work,
Phi Delta Kappan 66 (1985), 545–551
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140