Page 129 - Tatjana Vonta, Organizirana predšolska vzgoja v izzivih družbenih sprememb, Digitalna knjižnica, Dissertationes 8
P. 129
Sodobno razumevanje kakovosti v organizirani predšolski vzgoji
1. Človeški potenciali
S programi, ki so namenjeni predšolskim otrokom, pomagamo uresniči-
ti človeške potenciale. Že prednatalno obdobje, v katerem skrbimo za ma-
terino zdravje in prehrano, lahko vpliva na vseživljenjske potenciale vsake-
ga posameznika. Na te potenciale pa sedaj že dokazano vpliva tudi psiho-
socialna stimulacija otrok v predšolskem obdobju.
2. Človekove pravice
Bistvo človekovih pravic je zaščita šibkih in ranljivih pred tiranijo moč-
nih in tistih, ki imajo oblast. V Deklaraciji o človekovih pravicah in Kon-
venciji o otrokovih pravicah je večina človeštva prepoznala temeljne pravi-
ce, dolžnosti in vrednote, ki jih bo spoštovala. Med njimi so pravica do ži-
vljenja, preživetja, zdravja, prehrane, edukacije in zaščite. Družba, ki spo-
štuje te pravice, naj bi začela pri njihovem uresničevanju že pri najmlajših
članih svoje skupnosti. Zaščita pravic otrok, ki sami tega ne zmorejo, niti
ne zmorejo zagotoviti svojega preživetja, rasti in razvoja, je obveza vseh od-
raslih in vseh držav, ki so ta dokument podpisale. Zanemarjanje uresniče-
vanja otrokovih pravic pomeni nespoštovanje obvez v odnosu do podpisa-
nih deklaracij. Čeprav se te pravice kršijo tudi med podpisnicami Konven-
cije, pa sta osveščenost in odgovornost v odnosu do teh problemov vse bolj
prisotni na mednarodnem nivoju.
3. Participacija
Otroci so tisti del populacije v vsaki državi, ki nimajo svojega glasu v
družbi, zato nekateri tudi ne vidijo njihove vloge v zagotavljanju demokra-
cije. Toda način, kako se jih vzgaja in izobražuje, kakšno je njihovo fizič-
no in psihosocialno okolje, kjer rastejo, ima vseživljenjske učinke pri razvo-
ju njihovih vrednot in osebnosti. Če otrok odrašča v atmosferi medseboj-
nega spoštovanja v najzgodnejših letih svojega razvoja z vrednotami, kot so
biti sposoben deliti, prevzemati odgovornost, biti kritičen, zavzemati se za
dobrobit socialnega in naravnega okolja ipd., potem vse to lahko prispeva k
oblikovanju demokratičnih vrednot.
S perspektive odraslega demokracija zahteva, da politični predstavniki
smotrno uporabljajo javne vire in spoštujejo pravice vseh, ki so jih izvoli-
li. Avtorji pri tem zavzemajo stališče, da je investiranje v predšolsko vzgojo
ena najbolj vizionarskih naložb javnega delovanja in politike, ki bi jo mo-
rali zagovarjati.
1. Človeški potenciali
S programi, ki so namenjeni predšolskim otrokom, pomagamo uresniči-
ti človeške potenciale. Že prednatalno obdobje, v katerem skrbimo za ma-
terino zdravje in prehrano, lahko vpliva na vseživljenjske potenciale vsake-
ga posameznika. Na te potenciale pa sedaj že dokazano vpliva tudi psiho-
socialna stimulacija otrok v predšolskem obdobju.
2. Človekove pravice
Bistvo človekovih pravic je zaščita šibkih in ranljivih pred tiranijo moč-
nih in tistih, ki imajo oblast. V Deklaraciji o človekovih pravicah in Kon-
venciji o otrokovih pravicah je večina človeštva prepoznala temeljne pravi-
ce, dolžnosti in vrednote, ki jih bo spoštovala. Med njimi so pravica do ži-
vljenja, preživetja, zdravja, prehrane, edukacije in zaščite. Družba, ki spo-
štuje te pravice, naj bi začela pri njihovem uresničevanju že pri najmlajših
članih svoje skupnosti. Zaščita pravic otrok, ki sami tega ne zmorejo, niti
ne zmorejo zagotoviti svojega preživetja, rasti in razvoja, je obveza vseh od-
raslih in vseh držav, ki so ta dokument podpisale. Zanemarjanje uresniče-
vanja otrokovih pravic pomeni nespoštovanje obvez v odnosu do podpisa-
nih deklaracij. Čeprav se te pravice kršijo tudi med podpisnicami Konven-
cije, pa sta osveščenost in odgovornost v odnosu do teh problemov vse bolj
prisotni na mednarodnem nivoju.
3. Participacija
Otroci so tisti del populacije v vsaki državi, ki nimajo svojega glasu v
družbi, zato nekateri tudi ne vidijo njihove vloge v zagotavljanju demokra-
cije. Toda način, kako se jih vzgaja in izobražuje, kakšno je njihovo fizič-
no in psihosocialno okolje, kjer rastejo, ima vseživljenjske učinke pri razvo-
ju njihovih vrednot in osebnosti. Če otrok odrašča v atmosferi medseboj-
nega spoštovanja v najzgodnejših letih svojega razvoja z vrednotami, kot so
biti sposoben deliti, prevzemati odgovornost, biti kritičen, zavzemati se za
dobrobit socialnega in naravnega okolja ipd., potem vse to lahko prispeva k
oblikovanju demokratičnih vrednot.
S perspektive odraslega demokracija zahteva, da politični predstavniki
smotrno uporabljajo javne vire in spoštujejo pravice vseh, ki so jih izvoli-
li. Avtorji pri tem zavzemajo stališče, da je investiranje v predšolsko vzgojo
ena najbolj vizionarskih naložb javnega delovanja in politike, ki bi jo mo-
rali zagovarjati.