Page 24 - Aleš Gabrič, Sledi šolskega razvoja na Slovenskem, Digitalna knjižnica, Dissertationes 7
P. 24
 Sledi šolskega razvoja na Slovenskem

Slovenizacija in izpopolnitev šolskega sistema v prvi
Jugoslaviji

Z vojaškim porazom v 1. svetovni vojni in razpadom Avstro-Ogrske
ter ustanovitvijo nove države, Kraljevine Srbov, Hrvatov in Slovencev (ka-
sneje Jugoslavije), so se v temeljih spremenili pogoji za kulturno ustvarja-
nje Slovencev. V oktobra 1918 imenovani prvi slovenski narodni vladi je bil
za »šolskega ministra« imenovan Karel Verstovšek, ki si je za prvo nalo-
go zadal hitro in temeljito slovenizacijo kulturnih in prosvetnih ustanov.18
V ljudskih in srednjih šolah je slovenščina v šolskem letu 1918/19 postala
uradni učni jezik, nemščina pa se je obdržala le še v posameznih manjšin-
skih šolah ali razredih, pa še teh je bilo iz meseca v mesec oziroma iz leta v
leto manj, saj se je velik del Nemcev, večinoma nekdanjih avstrijskih držav-
nih uslužbencev, po zakoličenju nove državne meje preselil v Avstrijo. Dru-
ga največja pridobitev prelomnih let je bila izpopolnitev šolskega sistema z
ustanovitvijo Univerze v Ljubljani leta 1919.

Sam ustroj šolskega sistema se ni spreminjal in po utečenih navadah je
mladina po štiriletni ljudski šoli prestopala na srednje šole. Novost v teh je
bila, da so v nekaj letih na stežaj odprla vrata tudi nežnejšemu spolu.

V Kraljevini SHS so Slovenci izstopali po kulturni razvitosti, kar je po-
kazal tudi eden njenih osnovnih kazalcev – stopnja pismenosti. Medtem
ko je bil v slovenskem delu države nepismen približno vsak deseti prebiva-
lec, jih je bilo v velikem delu države več kot polovica, v nekaterih najbolj za-
ostalih muslimanskih delih države pa je bil, ravno obratno kot na Sloven-
skem, pismen približno vsak deseti prebivalec.19

V takih okoliščinah so bili poskusi poenotenja šolstva v državi zelo pro-
blematični. Na razvoj šolstva na Slovenskem in položaj slovenščine v njem
so v prvi Jugoslaviji močno vplivale zlasti teze o troedinem narodu Srbov-
Hrvatov-Slovencev (Slovenci smo bili uradno le eno od treh plemen tega
naroda) in uzakonitev neobstoječega srbskohrvaškoslovenskega kot ura-
dnega jezika v državi. Za prizadevanji za uzakonitev enotnega šolskega sis-
tema se je tako skrivala tudi želja po unificiranem kulturnem razvoju in
uveljavitvi srbščine kot vsedržavnega jezika.

Predlogi šolske reforme, ki bi poenotili različne šolske sisteme v novi
državi, so si sledili eden za drugim, toda v desetletju parlamentarne demo-
kracije nobeden od njih ni dobil zelene luči v jugoslovanski skupščini. Šele

18 Ervin Dolenc, Karel Verstovšek kot poverjenik za uk in bogočastje v Narodni in Deželni vladi
v Ljubljani 1918–1920, Časopis za zgodovino in narodopisje 66 (1995), št. 2, 284–291.
19 E. Dolenc, Kulturni boj, Ljubljana 1996, 361.
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29