Page 25 - Aleš Gabrič, Sledi šolskega razvoja na Slovenskem, Digitalna knjižnica, Dissertationes 7
P. 25
Zapletena pot do izobrazbe v drugi polovici prejšnjega tisočletja 

ko je januarja 1929 kralj ukinil politične stranke in odpravil parlament, so
po uvedbi diktature na hitro potrdili novo šolsko zakonodajo. Že leta 1929
so bili izdani zakoni o osnovnih in srednjih šolah ter učiteljiščih, leto ka-
sneje pa še zakon o univerzah.

Zakon o osnovnih šolah iz decembra 1929 je predpisal splošno in ob-
vezno osemletno šolanje, kar za Slovenijo seveda ni bila nikakršna novost.
Po enotni obvezni štiriletni nižji ljudski šoli so druga štiri leta učenci lah-
ko izbirali med višjo ljudsko šolo, nižjo gimnazijo, meščansko ali strokov-
no šolo. Kot kombinacija nekdanje bolj humanistične gimnazije in bolj na-
ravoslovne realke je postala osrednja splošnoizobraževalna šola srednje sto-
pnje šolanja ti. realna gimnazija. V njenem predmetniku se je latinščina še
naprej umikala v ozadje, večje število ur v predmetniku pa so dobili živi je-
ziki in prirodoslovje. Leta 1929, na začetku diktature in v času največjih
unitarističnih pritiskov, je v predmetnikih vseh stopenj šolanja slovenščino
zamenjal nov predmet – srbskohrvaškoslovenski jezik, ki je postal tudi del
mature. Tudi zakon o univerzah ni prinesel novosti v delovanju ljubljanske
univerze, ki je imela sprva pet fakultet (filozofsko, pravno, medicinsko, te-
ološko in tehniško). Po pomenu je to bila tretja univerza v državi, za beo-
grajsko in zagrebško, in temu primerno podhranjena tudi pri financiranju
iz državnega proračuna, tako da so se vedno znova pojavljale ideje o ukini-
tvi te ali one fakultete.

Tak šolski sistem, ki je nosil še precejšen del dediščine starega avstrij-
skega sistema in njegovih napak, je bil v tridesetih letih tarča številnih kri-
tik iz učiteljskih vrst, med katerimi so prevladovale politično levičarske te-
žnje. Ost kritik je bila usmerjena predvsem proti razvejanosti sistema v času
obveznega osemletnega šolanja in v praktično onemogočeni prehodnosti
med istostopenjskimi šolami, ki je socialno revnejšemu delu prebivalstva
onemogočala izpolnitev želja in tudi zmožnosti.

Večina Slovencev je tudi v času med obema svetovnima vojnama šola-
nje še vedno zaključila po osemletni šolski obveznosti, toda delež vpisa-
nih na srednje šole je le naraščal. Medtem ko je bilo, npr., v šolskem letu
1918/1919 na slovenskih gimnazijah vpisanih manj kot 5.000 dijakov, jih
je bilo pred 2. svetovno vojno že več kot 13.000. Naraščal je tudi delež de-
klet; na gimnazijah jih je bila leta 1940 že približno tretjino vseh vpisanih,
na učiteljiščih pa približno 60 odstotkov. Na višanje povprečne izobraže-
nosti Slovencev je vplivala tudi ljubljanska univerza, ki je prvo študijsko
leto vpisala manj kot 1000 študentov, v dveh desetletjih do 2. svetovne voj-
ne pa se je njihovo število več kot podvojilo. Deklet na univerzi je bilo spr-
va le za vzorec, njihov delež pa je začel naraščati ob koncu dvajsetih let, ko
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30