Page 21 - Primož Krašovec / Igor Ž. Žagar (ur.), Medijska politika v postsocializmu, Digitalna knjižnica, Dissertationes 5
P. 21
Notranja (ne)svoboda tiska 

no trojico praksa-habitus-polje.12 Za temo prispevka je najbolj relevantno
Bourdieujevo delo, posvečeno televiziji, v katerem francoski sociolog uve-
de pojem novinarskega polja.

Polje je opredeljeno kot »družbeno strukturirani prostor, polje sil –
v njem imamo nadrejene in podrejene, v njem vladajo stalni, permanen-
tni odnosi neenakosti, ki se kažejo znotraj tega univerzuma – univerzuma,
ki je hkrati tudi prizorišče bojev za spremembo ali ohranitev tega polja sil.
Znotraj tega polja vsak posameznik v konkurenci z drugimi uveljavlja (re-
lativno) silo, katere nosilec je in ki definira njegov položaj v polju ter po-
sledično tudi njegovo strategijo.«13 Ob uvedbi novinarskega polja Bourdi-
eu pojasnjuje, da je novinarski svet mikrokozmos, »ki ima svoje lastne za-
kone, definirajo pa ga njegov položaj v globalnem svetu in privlačna oziro-
ma odbojna sila, s katero nanj delujejo drugi mikrokozmosi. Če rečemo, da
je avtonomen, da ima svoje lastne zakone, to pomeni, da dogajanja v njem
ne moremo razlagati neposredno na podlagi zunanjih dejavnikov.«14 Posa-
mezniki in posameznice znotraj tega polja so torej nosilci relativne sile, nji-
hov položaj in strategije pa definirajo različni dejavniki: »Da bi razumeli,
kaj lahko naredi novinar, moramo imeti pred očmi celo vrsto parametrov:
prvič položaj njegovega medijskega telesa, na primer TF1 ali Le Monde, v
novinarskem polju, drugič pa njegov lastni položaj v prostoru tega časopi-
sa ali TV hiše.«15

Stopnja avtonomije posameznega novinarja ali novinarke je, tako Bo-
urdieu:

»odvisna predvsem od tega, kolikšna je koncentracija tiskanih medijev (z zmanj-
ševanjem števila potencialnih delodajalcev se povečuje negotovost zaposli-
tve), nadalje od položaja, ki ga zavzema njegov časopis med drugimi časopisi,
se pravi, kako blizu ali daleč od »intelektualnega« ali »komercialnega« pola se na-

12 »S konceptom prakse poskuša prijeti moment subjektivne resničnosti akterjev v družbenih
procesih, njihovo kreativnost in aktivno prizadevanje za spreminjanje sveta okoli sebe, s koncep-
tom polja poskuša razumeti objektivne družbene (strukturalne) pogoje, znotraj katerih bolj ali
manj svobodno delujejo posamezniki, habitus pa predstavlja /…/ dinamični koncept, s katerim
poskuša zapopasti vzajemno vplivanje subjektivnih in objektivnih značilnosti družbenega v nje-
govem dialektičnem bistvu.« (Peter Stanković, Družbena struktura in človekovo delovanje, Lju-
bljana 2001, 38.) Razvoj habitusa poteka kot »ponotranjenje institucionalnih norm in pričako-
vanj, ki strukturirajo naše delovanje« (Mike Wayne, Marxism and Media Studies: Key Concepts
and Contemporary Trends, London 2003, 28), zato je dejansko stopnjo avtonomije težko ugota-
vljati. Lash (Sociologija postmodernizma, Ljubljana 1993, 242) izpostavlja, da je Bourdieu prav-
zaprav nedosleden pri pojasnjevanju, od kod sploh avtonomija.
13 Pierre Bourdieu, Na televiziji, Ljubljana 2001, 36.
14 N. d., 35.
15 N. d., 36.
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26