Page 74 - Klemenčič, Eva, Plamen V. Mirazchiyski, Jure Novak. 2019. Državljanska vzgoja v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja (IEA ICCS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 13
P. 74
Osebna vključenost v politična in družbena vprašanja

Državljansko delovanje učenca se nanaša na: a) pridobivanje informacij o vpra­
šanjih, ki se pojavljajo v državljanskem in političnem življenju; b) diskusije gle­
de vidikov državljanskega in političnega življenja z vrstniki ali odraslimi; in c)
aktivno participiranje v družbi. Državljansko participiranje se tiče tudi učen­
čevih pričakovanj o participaciji v državljanskih aktivnostih v prihodnosti ter
zmožnosti aktivne vključenosti v družbo. Poleg aktivnega delovanja na drža­
vljanskih forumih, odprtih za to starostno skupino (kot so dejavnosti na šolah,
mladinske organizacije in skupnostne skupine), se mnogi mladi vključijo tu­
di v razna virtualna omrežja z državljanskimi in s političnimi vsebinami, ki so
na voljo prek družabnih omrežij. Danes obstaja močan konsenz o tem, da for­
malno izobraževanje zelo vpliva na obseg vključenosti v družbo v odrasli do­
bi (Pancer, 2015).3

Po mnenju Ekmana in Amnåja (2012) moramo razlikovati latentno in ma­
nifestno politično participacijo (slednja se lahko izvaja posamično ali kolektiv­
no). Številni komentatorji so opazili naraščajoč pojav politične pasivnosti med
74 mladimi, vendar, kot pravita Amnå in Ekman (2014), je potrebno razlikovati tu­
di med nezainteresiranim in razočaranim državljanom. Čeprav nezainteresirani
pasivni državljani lahko ostanejo obveščeni in so pripravljeni, da se po potrebi
vključijo, so razočarani pasivni državljani izgubili vero v sposobnost vplivanja
na državljanske institucije in prakse, posledično pa so postali odtujeni od dr­
žavljanskih procesov. Tako je pri preučevanju državljanskega delovanja mladih
ključnega pomena, da v aktivno participacijo uvedemo še osnovno pripravlje­
nost na participacijo (interes ali samoučinkovitost) in behavioristične namene
(pripravljenost ukrepanja).4

V ICCS 2016 smo zato učence spraševali o tem, kako pogosto za pridobi­
vanje informacij o političnih ali družbenih vprašanjih uporabljajo tradicional­
ne medije (gledanje televizije, branje časopisov, pogovarjanje s starši) ter kako
pogosto uporabljajo družabna omrežja.

Iz tabele 5.1 vidimo, da se nekoliko več kot polovica osmošolcev v Slove­
niji nikoli ali skoraj nikoli s svojimi starši ne pogovarja o političnih in družbe­
nih vprašanjih, še večji pa je delež tistih učencev, ki se o teh vprašanjih niko­
li ali skoraj nikoli ne pogovarjajo s svojimi prijatelji (teh je nekaj več kot 70 %).
Velik delež slovenskih učencev (približno 57 %) nikoli ali skoraj nikoli ne bere
časopisa, da bi se seznanil s slovenskimi ali z mednarodnimi novicami. Prav ta­
ko jih nekaj več kot polovica (približno 52 %) ne uporablja ali skoraj nikoli ne
uporablja interneta, da bi poiskali informacije o teh vprašanjih. Še več naših
učencev je poročalo, da nikoli ali skoraj nikoli ne uporabljajo interneta ali dru­
žabnih omrežij, da bi objavili komentar ali sliko o družbenih in političnih vpra­

3 Ibid., 73.

4 Ibid.

državljanska vzgoja v sloveniji
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79