Page 79 - Klemenčič, Eva, Plamen V. Mirazchiyski, Jure Novak. 2019. Državljanska vzgoja v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja (IEA ICCS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 13
P. 79
encev v mladinskih organizacijah, šolskem upravljanju ali v gibanjih za razna 79
državljanska vprašanja služi kot kontekstualni faktor pri določanju učnih izidov
učenca pri temah, povezanih z državljanstvom.7
In kako pogosto naši učenci sodelujejo v dejavnostih organizacij, klubov
in skupin izven šole?
Iz tabele 5.3 lahko razberemo, da največ naših učencev (približno 95 %) ni
še nikoli sodelovalo v mladinski organizaciji, ki je povezana s politično stranko
ali sindikatom, ter v organizaciji za varstvo človekovih pravic (teh učencev je
približno 92 %). Na drugi strani je največji delež naših učencev v zadnjem letu
sodeloval v športni ekipi (približno 54 %) in verski skupini ali organizaciji (prib
ližno 23 %). Razberemo tudi, da je v zadnjem letu približno 17 % učencev sode
lovalo z organizacijo, ki zbira denar za dobrodelni namen.
Prostovoljstvo se prav tako kaže kot pomemben del (učenja) aktivnega
državljanstva (Bezjak in Klemenčič, 2014). Zato si v nadaljevanju podrobneje
oglejmo te postavke (iz tabele 5.3). Delež naših učencev, ki je bil vključen v pro
stovoljno skupino za pomoč skupnosti, je naslednji: približno 67 % jih v taki
skupini ni nikoli sodelovalo, približno 20 % jih že ima to izkušnjo, a so jo prido
bili pred več kot enim letom, približno 10 % učencev pa je v taki skupini sode
lovalo v zadnjem letu. Vendar je primerjava med letoma 2009 in 2016 pokaza
la nekaj drugega, in sicer, da se je delež učencev, ki so sodelovali v prostovoljni
aktivnosti v letu 2016 (primerjava z letom 2009), povečal.
Tabela 5.4: Udeležba v aktivnostih v prihodnje
To bi zagoto- To bi verjetno Tega ver- Tega za
vo naredil/-a. naredil/-a. jetno ne bi gotovo ne bi
naredil/-a.
Pogovor z drugimi o tvo 12,25 (0,68) 38,17 (1,04) 39,58 (1,14) naredil/-a.
jih pogledih na politična in 8,71 (0,72) 30,90 (0,88) 10,01 (0,57)
družbena vprašanja. 12,64 (0,71) 35,31 (0,74) 47,68 (1,01)
Vzpostavil/-a stik z izvol 12,19 (0,69) 34,21 (1,12) 12,71 (0,65)
jenim predstavnikom. 7,04 (0,53) 25,95 (1,03) 39,40 (0,92)
Sodeloval/-a na miro 12,66 (0,64)
ljubnem protestu ali 40,06 (1,03)
zborovanju. 13,54 (0,64)
Zbiral/-a podpise 49,96 (1,07)
za peticijo. 17,05 (0,72)
Pisal/-a prispevke na splet
ni forum o družbenih
ali političnih vprašanjih.
7 Ibid., 90.
vidiki državljanskega delovanja učencev v sloveniji
državljanska vprašanja služi kot kontekstualni faktor pri določanju učnih izidov
učenca pri temah, povezanih z državljanstvom.7
In kako pogosto naši učenci sodelujejo v dejavnostih organizacij, klubov
in skupin izven šole?
Iz tabele 5.3 lahko razberemo, da največ naših učencev (približno 95 %) ni
še nikoli sodelovalo v mladinski organizaciji, ki je povezana s politično stranko
ali sindikatom, ter v organizaciji za varstvo človekovih pravic (teh učencev je
približno 92 %). Na drugi strani je največji delež naših učencev v zadnjem letu
sodeloval v športni ekipi (približno 54 %) in verski skupini ali organizaciji (prib
ližno 23 %). Razberemo tudi, da je v zadnjem letu približno 17 % učencev sode
lovalo z organizacijo, ki zbira denar za dobrodelni namen.
Prostovoljstvo se prav tako kaže kot pomemben del (učenja) aktivnega
državljanstva (Bezjak in Klemenčič, 2014). Zato si v nadaljevanju podrobneje
oglejmo te postavke (iz tabele 5.3). Delež naših učencev, ki je bil vključen v pro
stovoljno skupino za pomoč skupnosti, je naslednji: približno 67 % jih v taki
skupini ni nikoli sodelovalo, približno 20 % jih že ima to izkušnjo, a so jo prido
bili pred več kot enim letom, približno 10 % učencev pa je v taki skupini sode
lovalo v zadnjem letu. Vendar je primerjava med letoma 2009 in 2016 pokaza
la nekaj drugega, in sicer, da se je delež učencev, ki so sodelovali v prostovoljni
aktivnosti v letu 2016 (primerjava z letom 2009), povečal.
Tabela 5.4: Udeležba v aktivnostih v prihodnje
To bi zagoto- To bi verjetno Tega ver- Tega za
vo naredil/-a. naredil/-a. jetno ne bi gotovo ne bi
naredil/-a.
Pogovor z drugimi o tvo 12,25 (0,68) 38,17 (1,04) 39,58 (1,14) naredil/-a.
jih pogledih na politična in 8,71 (0,72) 30,90 (0,88) 10,01 (0,57)
družbena vprašanja. 12,64 (0,71) 35,31 (0,74) 47,68 (1,01)
Vzpostavil/-a stik z izvol 12,19 (0,69) 34,21 (1,12) 12,71 (0,65)
jenim predstavnikom. 7,04 (0,53) 25,95 (1,03) 39,40 (0,92)
Sodeloval/-a na miro 12,66 (0,64)
ljubnem protestu ali 40,06 (1,03)
zborovanju. 13,54 (0,64)
Zbiral/-a podpise 49,96 (1,07)
za peticijo. 17,05 (0,72)
Pisal/-a prispevke na splet
ni forum o družbenih
ali političnih vprašanjih.
7 Ibid., 90.
vidiki državljanskega delovanja učencev v sloveniji