Page 48 - Klemenčič, Eva, Plamen V. Mirazchiyski, Jure Novak. 2019. Državljanska vzgoja v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja (IEA ICCS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 13
P. 48
Tabela 3.1: Pristopi poučevanja državljanske vzgoje v Sloveniji
(mnenja ravnateljev)

  Odstotek SE
Kot poseben predmet jo poučujejo učitelji predmetov, povezanih z 79,23 4,28
državljansko vzgojo in izobraževanjem.
Poučujejo jo učitelji predmetov, ki so povezani s humanističnimi in 88,34 3,12
družboslovnimi vedami (kot so zgodovina, geografija, domovinska in
državljanska kultura ter etika itn.). 53,12 4,76
Vključena je v vse šolske predmete. 3,82 1,85
Je obšolska dejavnost. 59,96 4,82

Velja za rezultat učenčeve celotne šolske izkušnje.

Vir: Baza ICCS 2016.

Kakor vidimo iz rezultatov, ki so prikazani v zgornji tabeli, je pristop pou­

čevanja državljanske vzgoje in izobraževanja na šoli, za katero so odgovarjali

48 ravnatelji, v Sloveniji najpogosteje povezan s posebnimi predmeti,1 več kot po­
lovica ravnateljev pa tudi meni, da je državljanska vzgoja in izobraževanje re­

zultat učenčeve celostne šolske dejavnosti (skoraj 60 %) in da gre za področje,

ki je vključeno v vse šolske predmete (približno 53 %). Nekaj ravnateljev je tudi

poročalo, da gre pri teh vsebinah tudi za obšolsko dejavnost.

Iz mednarodnega poročila (Schulz et al., 2018: 31) in baze je razvidno, da

v večini sodelujočih izobraževalnih sistemih državljanske vsebine poučujejo

učitelji humanističnih in družboslovnih predmetov. Poleg Slovenije je še nekaj

izobraževalnih sistemov, kjer je področje državljanske vzgoje zajeto v samo­

stojen predmet. Še več sodelujočih sistemov pa ima te vsebine integrirane v

različne (ali vse) šolske predmete. Seveda obstaja tudi kombinacija teh pristo­

pov, kakor je tudi v primeru Slovenije. Iz tabele tudi razberemo, da je v več kot

polovici sodelujočih izobraževalnih sistemov vsebinsko področje državljanske

vzgoje mogoče razumeti tudi kot celostno šolsko izkušnjo.

Ravnatelje smo vprašali, če ima na njihovi šoli kateri od učiteljev poseb­

ne zadolžitve glede tega področja. Kot vidimo iz tabele 3.2, na večini šol po­

samezni učitelji glede državljanske vzgoje in izobraževanja v Sloveniji nima­

jo posebnih zadolžitev ali pa to področje »koordinirajo« vodje aktivov učiteljev

družboslovno-humanističnih predmetov.

Slika 3.1 pa se nanaša na informacije, zbrane prav tako iz nacionalnega kon­

tekstualnega vprašalnika, in sicer je mogoče razbrati, ali kurikuli za ciljno skupi­

no (učencev) ICCS 2016 specificirajo posebej izbrane učne cilje na področju dr­

žavljanske vzgoje in izobraževanja. Pri tem je potrebno opozoriti, da v Sloveniji

nimamo v mislih le obveznega predmeta Domovinska in državljanska vzgo­

1 Za Slovenijo ta ugotovitev ni presenetljiva, kajti prav v 8. (sicer tudi v 7.) razredu imamo samostojni,
obvezni predmet s podobnim imenom, in sicer Domovinska in državljanska kultura in etika.

državljanska vzgoja v sloveniji
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53