Page 51 - Klemenčič, Eva, Plamen V. Mirazchiyski, Jure Novak. 2019. Državljanska vzgoja v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja (IEA ICCS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 13
P. 51
ela 3.3: Najpomembnejši cilji državljanske vzgoje in izobraževanja
v Sloveniji (mnenje ravnateljev)
Odstotek SE 51
Spodbujanje znanja o družbenih, političnih in civilnodružbenih
inštitucijah. 29,56 4,73
Spodbujanje spoštovanja do okolja in njegovo varovanje.
Razvijanje sposobnosti za zagovarjanje lastnega stališča. 48,25 4,84
Razvoj spretnosti in sposobnosti učencev za reševanje sporov. 43,32 4,96
Širjenje znanja o pravicah in odgovornostih državljanov. 41,88 4,91
Spodbujanje sodelovanja učencev v lokalni skupnosti. 53,31 5,07
Spodbujanje kritičnega in neodvisnega mišljenja učencev. 19,47 4,13
Spodbujanje sodelovanja učencev v življenju šole. 74,30 4,13
Podpora pri razvijanju učinkovitih strategij za boj proti rasizmu. 32,37 4,39
10,12 3,40
Pripravljanje učencev za bodoče politično udejstvovanje.
8,17 3,29
Vir: Baza ICCS 2016.
ljanskih in političnih znanj ter veščin. Za najpomembnejšega se je v povprečju
sodelujočih izobraževalnih sistemov izkazal cilj razvoja kritičnega in samostoj
nega mišljenja (64 % učencev obiskuje šole, kjer je to, po mnenju ravnateljev,
najpomembnejši cilj) (Schulz et al., 2018: 34). Naslednja najpomembnejša cilja
sta spodbujanje znanja o državljanskih pravicah in odgovornostih (61 %) ter raz
vijanje veščin in kompetenc za reševanja konfliktov (44 %) (ibid.). Sklop ciljev
aktivne participacije so ravnatelji v povprečju izbirali redkeje med tremi najpo
membnejšimi. In učitelji?V mednarodnem povprečju sodelujočih izobraževalnih
sistemov so bili cilji, ki so jih kot najpomembnejše izbrali učitelji, naslednji: spod
bujanje učenčevega kritičnega in samostojnega mišljenja (61 %), spodbujanje
znanja o državljanskih pravicah in odgovornostih (55 %) ter spodbujanje spošto
vanja in varovanja okolja (51 %) (ibid., 36). Povprečen delež učiteljev v sodelujo
čih sistemih, ki so izbrali razvijanje kompetenc in veščin za reševanja konfliktov,
je znašal 47 %, tistih, ki so izbrali spodbujanje znanja o socialnih, političnih in dr
žavnih institucijah, pa je bilo 29 % odstotkov (ibid.). Primerjava rezultatov med
vprašalnikoma za učitelje in šole (ki so ga reševali ravnatelji) je pokazala relativ
no visoko strinjanje, da so pomembni cilji pri poučevanju državljanske vzgoje in
izobraževanja spodbujanje kritičnega in samostojnega mišljenja, spodbujanje
učenčevega znanja o državljanskih pravicah in dolžnostih ter razvijanje kompe
tenc in veščin za učinkovito reševanje konfliktov. Kljub temu se je pokazala po
membna variacija pri pomembnosti cilja o spodbujanju spoštovanja in varova
nja okolja, kjer so učitelji ta cilj dojemali za pomembnejšega kot pa ravnatelji.
cilji državljanske vzgoje in izobraževanja ter pripravljenost učiteljev
v Sloveniji (mnenje ravnateljev)
Odstotek SE 51
Spodbujanje znanja o družbenih, političnih in civilnodružbenih
inštitucijah. 29,56 4,73
Spodbujanje spoštovanja do okolja in njegovo varovanje.
Razvijanje sposobnosti za zagovarjanje lastnega stališča. 48,25 4,84
Razvoj spretnosti in sposobnosti učencev za reševanje sporov. 43,32 4,96
Širjenje znanja o pravicah in odgovornostih državljanov. 41,88 4,91
Spodbujanje sodelovanja učencev v lokalni skupnosti. 53,31 5,07
Spodbujanje kritičnega in neodvisnega mišljenja učencev. 19,47 4,13
Spodbujanje sodelovanja učencev v življenju šole. 74,30 4,13
Podpora pri razvijanju učinkovitih strategij za boj proti rasizmu. 32,37 4,39
10,12 3,40
Pripravljanje učencev za bodoče politično udejstvovanje.
8,17 3,29
Vir: Baza ICCS 2016.
ljanskih in političnih znanj ter veščin. Za najpomembnejšega se je v povprečju
sodelujočih izobraževalnih sistemov izkazal cilj razvoja kritičnega in samostoj
nega mišljenja (64 % učencev obiskuje šole, kjer je to, po mnenju ravnateljev,
najpomembnejši cilj) (Schulz et al., 2018: 34). Naslednja najpomembnejša cilja
sta spodbujanje znanja o državljanskih pravicah in odgovornostih (61 %) ter raz
vijanje veščin in kompetenc za reševanja konfliktov (44 %) (ibid.). Sklop ciljev
aktivne participacije so ravnatelji v povprečju izbirali redkeje med tremi najpo
membnejšimi. In učitelji?V mednarodnem povprečju sodelujočih izobraževalnih
sistemov so bili cilji, ki so jih kot najpomembnejše izbrali učitelji, naslednji: spod
bujanje učenčevega kritičnega in samostojnega mišljenja (61 %), spodbujanje
znanja o državljanskih pravicah in odgovornostih (55 %) ter spodbujanje spošto
vanja in varovanja okolja (51 %) (ibid., 36). Povprečen delež učiteljev v sodelujo
čih sistemih, ki so izbrali razvijanje kompetenc in veščin za reševanja konfliktov,
je znašal 47 %, tistih, ki so izbrali spodbujanje znanja o socialnih, političnih in dr
žavnih institucijah, pa je bilo 29 % odstotkov (ibid.). Primerjava rezultatov med
vprašalnikoma za učitelje in šole (ki so ga reševali ravnatelji) je pokazala relativ
no visoko strinjanje, da so pomembni cilji pri poučevanju državljanske vzgoje in
izobraževanja spodbujanje kritičnega in samostojnega mišljenja, spodbujanje
učenčevega znanja o državljanskih pravicah in dolžnostih ter razvijanje kompe
tenc in veščin za učinkovito reševanje konfliktov. Kljub temu se je pokazala po
membna variacija pri pomembnosti cilja o spodbujanju spoštovanja in varova
nja okolja, kjer so učitelji ta cilj dojemali za pomembnejšega kot pa ravnatelji.
cilji državljanske vzgoje in izobraževanja ter pripravljenost učiteljev