Page 47 - Klemenčič, Eva, Plamen V. Mirazchiyski, Jure Novak. 2019. Državljanska vzgoja v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja (IEA ICCS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 13
P. 47
ilji državljanske vzgoje 47
in izobraževanja ter pripravljenost
učiteljev na poučevanje
teh tematik v Sloveniji

Zapisali smo že, da je področje državljanske vzgoje v različnih izobraževal­
nih sistemih organizirano različno. Ena ključnih ugotovitev iz ICCS 2009 in
študije Eurydica (tako leta 2005 kakor leta 2017) je bila, da so pristopi k temu,
kako je to področje organizirano, različni (Ainley et al., 2013; Eurydice, 2005 in
2017; Schulz et al., 2010). Gre za naslednje pristope: to področje, se pravi cilji,
vsebine in učni izidi državljanske vzgoje in izobraževanja, ima lahko samo­
stojen predmet, lahko je integrirano v različne predmete, lahko pa ga razu­
memo kot kros-kurikularno temo (Eurydice, 2017: 12). Raziskovanje pristopa
ICCS 2016 se delno razlikuje od prej omenjenega. V ICCS nas zanima, kdo po­
učuje te vsebine. V raziskavi smo identificirali naslednje (je pa res, da so nas
zanimali pristopi glede na ciljni razred, to so bili praviloma učenci 8. razred­
ov): državljansko vzgojo kot samostojni predmet poučujejo učitelji pred­
metov, ki se nanašajo na to področje (tj. državljansko vzgojo); poučujejo jo
učitelji predmetov, ki se navezujejo na humanistiko, družboslovje (npr. zgo­
dovina, geografija, pravo, ekonomija); je integrirana v vse predmete, ki se na
šoli poučujejo; je izvenšolska oziroma obšolska aktivnost; to področje je ra­
zumeti kot rezultat celovite šolske izkušnje. Pri čemer je potrebno opozoriti,
da gre morebiti, vsaj delno, za subjektivno oceno. To oceno smo namreč da­
li nacionalni koordinacijski centri ICCS 2016 (v primeru Eurydicovega poroči­
la nacionalni centri Eurydice) na podlagi analize zakonodaje in drugih pred­
pisov. Seveda je določena mera subjektivnosti prisotna tudi zaradi kulturno
različnega razumevanja, npr. kaj je izvenšolska oziroma obšolska dejavnost
in v kakšni povezavi je s predpisanim šolskim delom. Pa si najprej poglejmo
mnenja ravnateljev v Sloveniji.
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52