Page 16 - Klemenčič, Eva, Plamen V. Mirazchiyski, Jure Novak. 2019. Državljanska vzgoja v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja (IEA ICCS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 13
P. 16
braževanje mladih pomembna? Kaj nam pri tem ponuja Mednarodna raziska­

va državljanske vzgoje in izobraževanja (tudi cikel 2016), v zajeme katere je bi­

la vključena tudi Slovenija?

Namen državljanske vzgoje in izobraževanja2 je mladim zagotoviti znanje,

dispozicije in razumevanje, ki jim omogoča državljansko participacijo v druž­

bi.3 Njen cilj je podpora razumevanju in vključevanju v družbena načela ter

institucije, razvijanje in uporaba kritične presoje, pa tudi, da se mladi nauči­

jo in spoštujejo državljanske pravice in odgovornosti. Ti atributi so ključnega

pomena za pravilno delovanje demokracije, kjer državljani namesto pasivne­

ga opazovanja aktivno sodelujejo pri odločanju, upravljanju in spremembah.

Priznanje bistvenega razmerja med izobraževanjem in demokracijo ima dol­

go tradicijo v literaturi o izobraževalnih politikah in praksah (glej npr. Dewey,

1916), medtem ko primerjalne raziskave potrjujejo, da je državljanska vzgoja in

izobraževanje v mnogih državah vključena v nacionalne kurikule (Ainley et al.,

2013; Cox, 2010; Eurydice, 2005).4 Temu pritrjuje tudi zadnja Eurydicova študija

o državljanski vzgoji in izobraževanju, ki prav tako izpostavi različno organizi­

16 ranost tega področja v različnih izobraževalnih sistemih (2017; 2018). Med ak­
tivnimi mednarodnimi organizacijami na tem področju (osmišljanju državljan­

ske vzgoje in izobraževanja za uspešnejše sobivanje v svetu hitrih sprememb)

bi veljajo omeniti vsaj še Svet Evrope in Unesco. Da raziskava ni pomembna le

za razvoj izobraževalnih sistemov sodelujočih držav, temveč mnogo širše – za

razvoj evropskih družb5 –, priča tudi dejstvo, da je Evropska komisija sofinan­

cirala velik del mednarodnih stroškov te raziskave za sodelujoče izobraževalne

sisteme v EU in širši Evropi.

2 V publikaciji namenoma uporabljamo oba termina, tako vzgojo kakor izobraževanje. Slednje je na­
mreč (v Sloveniji) pogosto v središču ideoloških debat, zato se tovrstni tematizaciji področja želimo
izogniti.

3 Tudi pri pojmu participacija imamo različna razumevanja. Rečemo lahko, da je sam pojem partici­
pacije družbeno relacijski. Vedno se veže na neko določeno družbeno stanje oziroma entiteto; se
pravi, da so pri tem zelo pomembni konteksti. Prav zaradi tega ima različne pomene – vse tja od vsa­
kodnevne uporabe pojma (ki ga v slovenščini najpogosteje prevajamo kar v sodelovanje in v tem
smislu tudi uporabljamo) pa do filozofskih, religijskih in političnih kontekstov. Osnovna problema­
tika torej ni povezana zgolj s prevodom v slovenski jezik, temveč bolj z dosledno uporabo pojma
participacija v različnih kontekstih. Že ko imamo opravka z drugimi družboslovnimi pojmi, ki se po­
vezujejo s pojmom participacija, imamo pogosto različna razumevanja le-teh. Tako, recimo, že o sa­
mi družbi govorimo v širšem in ožjem pomenu, o politiki, državljanstvu, religiji, kulturi, demokraciji,
pravzaprav o vsem. V tem delu skušamo termin participacija tako tudi uporabljati. Povezuje se na­
mreč tako s politično kot z družbeno pismenostjo. In ker politično pismenost na nivoju obveznega
izobraževanja razumemo prav v kontekstu družbenega ter kot proces in cilj (ko npr. učenci sode­
lujejo pri izboru predstavnika razreda, to lahko tudi v slovenskem jeziku poimenujemo participaci­
ja, ravno zaradi tega, ker gre za proces učenja – njihovo participacijo v tem primeru razumemo kot
učenje (proces) prihodnje družbene, pa tudi politične participacije). E. Klemenčič, »Participacija,« v
Osnovni pojmi in dileme državljanske vzgoje, I. Bijuklič et al. (Ljubljana: i2 d.o.o., 2014a), 131–136.

4 W. Schulz et al., Becoming Citizens in a Changing World : IEA International Civic and Citizenship Educa-
tion Study 2016 International Report (Springer Open, 2018), 1.

5 Slednje je namenoma naslovljeno v množini – če sprejmemo predpostavko, da so si te družbe ven­
darle različne.

državljanska vzgoja v sloveniji
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21