Page 17 - Klemenčič, Eva, Plamen V. Mirazchiyski, Jure Novak. 2019. Državljanska vzgoja v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja (IEA ICCS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 13
P. 17
Koncepti, na katerih temelji državljanska vzgoja in izobraževanje, so obi­ 17
čajno sovpadali s pojmom nacionalne države, pa vendar procesi, kot so usta­
novitev nadnacionalnih organizacij (npr. Evropska unija), povečanje čezmejnih
migracij in pritiski globalizacije, predstavljajo izziv za tradicionalno razumeva­
nje državljanstva ter spodbujajo razvoj konceptov globalnega državljanstva
(Brodie, 2004; O‘Sullivan in Pashby, 2008; Reid et al., 2010; Schattle, 2012; Veuge­
lers, 2011). Kljub tem izzivom se zdi, da pojem nacionalne države še vedno pre­
vladuje v učnih načrtih državljanske vzgoje in izobraževanja (Kennedy, 2012).6

Teoretična izhodišča ICCS 2016

Kako družbeni dejavniki vplivajo na razvoj mednarodnih raziskav znanja, je
vidno tudi iz zgodovine razvoja mednarodne raziskave o državljanski vzgoji.
Prva mednarodna raziskava IEA na področju študija državljanske vzgoje je bi­
la izvedena kot del t. i. Študije šestih predmetov (ang. Six-subject study), s po­
datki, zbranimi v letu 1971. Torney-Purta in Schwille ugotavljata, da v obdobju
konec 70. let do poznih 80. let državljanska vzgoja ni bila v središču zanimanja
organizacije IEA, nato sledi preobrat. Leta 1988 je bilo izvedeno NAEP (nacio­
nalno merjenje znanja v ZDA), ki je testiralo državljansko vedenje v 4., 8. in 12.
razredu, sekundarne analize katerega so pokazale, da takratna edukacija tega
področja ni prinesla želenih učinkov. Podobni pozivi glede učinkovitosti drža­
vljanske vzgoje in ravni participacije mladih so prihajali tudi iz drugih držav,
denimo Avstralije in Anglije. Najvplivnejši politični dogodek tistega časa je bil
padec Berlinskega zidu in kolaps komunizma v Centralni in Vzhodni Evropi. S
tem povezano vprašanje je bilo, kako so edukacijski sistemi nekdanjih vzhod­
noblokovskih držav pripravljeni na mladim namenjeno poučevanje demokra­
cije. Svet Evrope in druge organizacije so v tistem času začele sklicevati sestan­
ke, na katere so sočasno vabile vzhodnoevropske in zahodnoevropske učitelje.
Leta 1993 je Torney-Purta pripravila predlog mednarodne raziskave državljan­
ske vzgoje, ki so ga, po pričevanju avtorice, predlagali nekateri predstavniki
vzhodnoevropskih držav (držav, ki so sicer že sodelovale v raziskavah IEA na
področju matematike ali bralne pismenosti). Kajti zaznali so relevantnost kom­
parativne metodologije za temo, ki je bila takrat visoko na njihovi agendi – tj.
potreba vedeti, kako bodo naslednje generacije pripravljene na demokracijo.
Zniževanje ravni političnega interesa in participacije med mladimi pa je mo­
tiviralo nekatere predstavnike zahodnoevropskih držav v IEA, da so prav tako
podprli predlog te raziskave (Torney-Purta in Schwille, 2011: 100–103).7

6 W. Schulz et al., Becoming Citizens in a Changing World : IEA International Civic and Citizenship Educa-
tion Study 2016 International Report (Springer Open, 2018), 1.

7 E. Klemenčič, »Mednarodne raziskave znanja in (nacionalno) oblikovanje politik : era delovanja Pe­
dagoškega inštituta,« Šolsko polje 26, št. 3/4 (2015): 74–75.

uvod v mednarodno raziskavo državljanske vzgoje in izobraževanja (iea iccs 2016)
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22