Page 49 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 49
ž. kos, v. tašner, s. gaber ■ možnosti in meje konceptualizacij ...

naj bi posredno ali neposredno zmanjševali neenakosti in iz njih izhajajo­
ča tveganja. Sem sodijo ideje o skrajševanju delovnega časa (prim. Schor,
2010), univerzalnem temeljnem dohodku (prim. Van Parijs, 2004) in ver­
jetno najdlje domišljena alternativa družbe sodelovalnih skupnosti (colla­
borative commons) (prim. Rifkin, 2007 in 2015).

Sklep

Kaže, da se je ugotavljanje in zagotavljanje kakovosti kot regulativni me­
hanizem varnosti bolj ali manj umestilo v politike in prakse polja edu­
kacije in tam tudi vztraja. Pri tem produktivno razkriva domete in meje
racionalnosti polj, akterjev in agentov, vključenih v konceptualizacije
in zamike UZK. Vprašanje kakovosti se je tako strukturiralo na ozadju
prestrukturiranja regulativnih mehanizmov države blaginje kot želja po
zmanjševanju vpletenosti države v upravljanje javnih podsistemov in kot
pritisk za povečevanje avtonomije akterjev v polju. Pri tem se je večina pri­
stopov k UZK ujela v mreže instrumentalne odgovornosti in učinkovito­
sti neoliberalnega tipa. Konceptualizacije in zamiki ugotavljanja ter zago­
tavljanja kakovosti pa kažejo, da gre v celotnem spektru za kompleksnejši
preplet racionalnosti varnosti od zgolj neoliberalno tržne. Pristopi, ki ref­
lektirajo omenjeno ujetje v mreže zagotavljanja varnosti kot mehanizma
skrbi za povečanje dobičkov »podjetnikov«, vzpostavljajo priložnosti za
oblikovanje novih racionalnosti, ki ponujajo nova oprijemališča varnosti
– ne le kakovosti edukacije, temveč širših družbenih premen, h katerim
lahko šolsko polje pomembno prispeva.

Kakšne oblike, prostore in prakse varnosti lahko sodobna družba in
šola še vzpostavita v času, ko enostaven povratek k mehanizmom povojne
države blaginje verjetno ni več mogoč, obstoječi sistemi varnosti pa posta­
jajo ironično »dušeči« za vse večji odstotek populacije, ostaja odprto. Ta
sklep pritrjuje tistim, ki opozarjajo, da utopij ne kaže načrtovati, jih je pa
treba resno misliti.

Čeprav so diskurzi, ki nakazujejo temeljne premene v družbi (prim.
Castells, 2012; Gaber, Kos in Tašner, tu; Rifkin, 1997 in 2015; Wallerstein
et al., 2013), kot kaže, vedno bolj artikulirani v alternative, pa so diskurzi
(ne pa nujno tudi prakse) kakovosti edukacije na tej liniji redki.

Literatura in viri

Alvesson, M. (2014) The triumph of emptiness. Consumption, Higher Educati­
on and work organization. Oxford: Oxford University Press.

Bauman, Z. (2002) Tekoča moderna. Ljubljana: Cf
Beck, U. (2001) Družba tveganja na poti v neko drugo moderno. Ljubljana: Te­

meljna dela.

47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54