Page 214 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 214
šol sko polje, let nik x x viiiii,,šštteevviillkkaa35––46

V družbi tveganja in strahu pred terorizmom zaznavamo nasilje na
domala vseh področjih življenja posameznikov in družbe. Totalnost in
normalizacija nasilja sta značilna za bolno družbo. Zato bi morali biti pre­
vidni, da z nepremišljenimi postopki ne sprožamo maligne spirale nasilja,
in toliko opolnomočeni, da s preventivnim delovanjem omejujemo dejav­
nike tveganja za nova grozodejstva v smislu stalnega napora za mir in so­
žitje v svetu.

V Sloveniji obstaja veliko različnih nevladnih in državnih programov
ter modelov na področju preprečevanja nasilja v vzgoji in izobraževan­ju.
Ti programi so nepregledni, slabo financirani in večinoma neučinkovi­
ti. PRIJATELJI pa so mednarodno po več državah preizkušen program.
Zgolj deklarativno opredeljevanje za mirovno vzgojo in nenasilno komu­
nikacijo je nezadostno, ker mu manjka aktivno učenje. Enako lahko ugo­
tovimo za 14 dejavnikov tveganja za grozodejstva, ki so opisana v publi­
kaciji (Jamnišek, 2014), ki jih preprečujemo s štirinajstimi preventivnimi
dejavnostmi, morda v Franklovem stilu kljubovanja duha, da ne bi govori­
li samo o ekonomsko-političnih varovalkah.

Knjiga Anksioznost in agresivnost v šoli je dobrodošla zlasti za tiste­
šole, ki se zavedajo pojava anksioznosti in nasilja in na osnovi lastnih iz­
kušenj, dilem in izzivov iščejo učinkovitejše in bolj kakovostne mode­
le aplikacije in strokovne smernice ter nasvete za zmanjševanje (ali če je
komu ljubši izraz »preprečevanje«) obeh pojavov. Primerljiva je z drugi­
mi publik­ acijami za preprečevanje nasilja v šoli (npr. Lešnik Mugnaioni,
2005). Posredno lahko vzgojno-izobraževalne ustanove z izvajanjem pro­
gramov emocionalno-socialnega opolnomočenja učencev prispevajo tudi
k zmanjševanju števila grozodejstev v svetu.

Pričujoča publikacija bo služila pedagoškim delavcem na šoli in star­
šem doma, ki se vsakodnevno soočajo s težavami anksioznosti in agresiv­
nosti. Zato so vsakemu poglavju dodane smernice za domače okolje in šol­
sko prakso.

Bogomir Novak

Literatura

Barrett, P. (2005) My friends youth. Resilience program. Group leaders’ manual
for youth. Brisbane: Pathways Health and Research Centre.

Jamnišek B. (ur). (2014) Okvir za prepoznavanje grozodejstev. Priročnik za pre­
prečevanje. Ljubljana: Ministrstvo za zunanje zadeve.

Lešnik Mugnaioni, D. (ur.) (2005) Strategije za preprečevanje nasilja v vzgo­
ji in izobraževanju – izkušnje, dileme in izzivi za prihodnost. Ljubljana:
Šola za ravnatelje.

212
   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219