Page 121 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 121
Pravičnost in/ali učinkovitost v kontekstu
izobraževalnih politik v Evropski uniji

Urška Štremfel

Izhodišče članka predstavljajo sodobne razprave o javnopolitičnih in­
strumentih, s katerimi Evropska komisija vodi, usmerja in nadzira dr­
žave članice, da s kolektivnim reševanjem problemov skupaj dosegajo
zastavljene cilje. Pri tem je v središču pozornosti vprašanje neoliberalne
zasnovanosti nove oblike vladavine v EU in njenega vpliva na oblikovan­je
in izvajanje nacionalnih izobraževalnih politik. Ta proces je pri tem bist­
veno določen s konceptom na podatkih temelječega oblikovanja politik
(angl. evidence-based policy making). Osrednja pozornost je na dosežkih
učencev in učenk, ki jih države članice na podlagi kulture performativno­
sti primerjajo v mednarodnih primerjalnih lestvicah dosežkov. Na pod­
lagi teh uvrstitev in večinoma poenostavljenih analiz dosežkov Evropska
komisija in druge mednarodne organizacije (npr. Organizacija za eko­
nomsko sodelovanje in razvoj – OECD, in Mednarodni denarni sklad
– IMF) državam posredujejo priporočila, v katerih predlagajo ukrepe za
(domnevno) izboljšanje uspešnosti izobraževalnega sistema in s tem gos­
podarske konkurenčnosti države. Navedena priporočila pogosto temel­
jijo na idejah neoliberalizma tako, da ukrepe za izboljšanje utemeljujejo
na načelu učinkovitosti (angl. efficiency), ob strani pa puščajo druga po­
membna načela, na primer načelo pravičnosti (angl. equity). Prevlada eko­
nomskih ciljev (učinkovitost izobraževanja) nad socialnimi (pravičnost
izobraževan­ja) ne pomeni le premika v vsebini izobraževanja, temveč nosi
s seboj celotno neoliberalno ideologijo o tem, kako (k uresničevanju dolo­
čenih ciljev) usmerjati družbo.

Ob tem ostajata odprti vsaj dve znanstveno relevantni vprašanji: edu­
kacijsko – o (ne)komplementarnosti načel učinkovitosti in pravičnosti pri

119
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126