Page 243 - Šolsko polje, XXXI, 2020, 3-4: Convention on the Rights of the Child: Educational Opportunities and Social Justice, eds. Zdenko Kodelja and Urška Štremfel
P. 243
povzetki ■ abstracts
pravice do izobraževanja, kot izhaja iz Konvencije in drugih pomembnih
mednarodnih pogodb. S pregledom izbranih odločb Evropskega sodišča
za človekove pravice pa izpostavi problematiko kršenja otrokovih pravic
do izobraževanja. Posebna pozornost je namenjena tudi posledicam, ki jih
ima pandemija COVID-19 na pravice otrok do izobraževanja.
Ključne besede: pravica do izobraževanja, mednarodne pogodbe. Evropsko
sodišče za človekove pravice, omejitve, pandemija COVID-19
Suzana Kraljić
IMPLEMENTATION AND PROTECTION OF THE CHILD’S RIGHT
TO EDUCATION
The United Nations Convention on the Rights of the Child was adopted
in 1989, becoming the first international binding instrument to explicitly
recognise children as human beings with innate rights. The Convention
on the Rights of the Child sets out children’s rights across all areas of their
lives, including education. Given that education is crucial for the short-,
medium- and long-run well-being of every child, the main stress is on
implementing and protecting this right in important international hu-
man and children’s rights treaties. The author highlights problems aris-
ing from selected cases of infringements of children’s right to education,
especially in ECtHR decisions. In the last section, attention is paid to the
COVID-19 crisis and its impact on children’s right to education.
Keywords: right to education, international treaties, ECtHR, limitations,
COVID-19 crisis
Jelena Vranješević
KONVENCIJA O OTROKOVIH PRAVICAH IN ODRASLOST:
KAKO RAZGRADITI MIT?
Podoba otroka v Konvenciji o otrokovih pravicah je opredeljena s tako
imenovano 3-P formulo, ki vključuje zaščito, zagotavljanje in participa-
cijo. Medtem ko zaščita in zagotavljanje otrokovih pravic s stališča od-
raslih nista sporna, saj sta skladna s prevladujočo podobo otroka kot ne-
zrelega, nepopolnega in pasivnega objekta skrbi in zaščite odraslih, je del
formule, ki predpostavlja participacijo otroka pri uresničevanju njegovih/
njenih pravic, veliko bolj kontroverzen. Participacija opredeljuje otroka
kot subjekta pravic ter proaktivnega partnerja v procesih (so)oblikovanja
njegove/njene lastne družbene realnosti. Medtem ko se zaščita in zagota-
vljanje osredinjata na potrebe otroka, participacija uvede koncept kom-
petenc/razvijajočih se sposobnosti, ki otroku omogočajo aktivno vključe-
nost v vse odločitve, ki ga/jo zadevajo, in tako spodkopava obstoječi režim
241
pravice do izobraževanja, kot izhaja iz Konvencije in drugih pomembnih
mednarodnih pogodb. S pregledom izbranih odločb Evropskega sodišča
za človekove pravice pa izpostavi problematiko kršenja otrokovih pravic
do izobraževanja. Posebna pozornost je namenjena tudi posledicam, ki jih
ima pandemija COVID-19 na pravice otrok do izobraževanja.
Ključne besede: pravica do izobraževanja, mednarodne pogodbe. Evropsko
sodišče za človekove pravice, omejitve, pandemija COVID-19
Suzana Kraljić
IMPLEMENTATION AND PROTECTION OF THE CHILD’S RIGHT
TO EDUCATION
The United Nations Convention on the Rights of the Child was adopted
in 1989, becoming the first international binding instrument to explicitly
recognise children as human beings with innate rights. The Convention
on the Rights of the Child sets out children’s rights across all areas of their
lives, including education. Given that education is crucial for the short-,
medium- and long-run well-being of every child, the main stress is on
implementing and protecting this right in important international hu-
man and children’s rights treaties. The author highlights problems aris-
ing from selected cases of infringements of children’s right to education,
especially in ECtHR decisions. In the last section, attention is paid to the
COVID-19 crisis and its impact on children’s right to education.
Keywords: right to education, international treaties, ECtHR, limitations,
COVID-19 crisis
Jelena Vranješević
KONVENCIJA O OTROKOVIH PRAVICAH IN ODRASLOST:
KAKO RAZGRADITI MIT?
Podoba otroka v Konvenciji o otrokovih pravicah je opredeljena s tako
imenovano 3-P formulo, ki vključuje zaščito, zagotavljanje in participa-
cijo. Medtem ko zaščita in zagotavljanje otrokovih pravic s stališča od-
raslih nista sporna, saj sta skladna s prevladujočo podobo otroka kot ne-
zrelega, nepopolnega in pasivnega objekta skrbi in zaščite odraslih, je del
formule, ki predpostavlja participacijo otroka pri uresničevanju njegovih/
njenih pravic, veliko bolj kontroverzen. Participacija opredeljuje otroka
kot subjekta pravic ter proaktivnega partnerja v procesih (so)oblikovanja
njegove/njene lastne družbene realnosti. Medtem ko se zaščita in zagota-
vljanje osredinjata na potrebe otroka, participacija uvede koncept kom-
petenc/razvijajočih se sposobnosti, ki otroku omogočajo aktivno vključe-
nost v vse odločitve, ki ga/jo zadevajo, in tako spodkopava obstoječi režim
241