Page 246 - Šolsko polje, XXXI, 2020, 3-4: Convention on the Rights of the Child: Educational Opportunities and Social Justice, eds. Zdenko Kodelja and Urška Štremfel
P. 246
šolsko polje, letnik xxxi, številka 3–4
Urban Boljka, Jasmina Rosič in Tamara Narat
KDO ODLOČA? ODLOČEVALCI IN OPAZOVALCI V PROCESIH
(NE)PRAVIČNE PARTICIPACIJE V SLOVENSKIH OSNOVNIH ŠOLAH
V prispevku obravnavamo neenakosti pri uveljavljanju pravice do parti-
cipacije v osnovnih šolah v Sloveniji. Osredotočamo se predvsem na par-
ticipacijo otrok v različnih participativnih praksah, kot so razredne sku-
pnosti, ki jih zastopajo predstavniki razredov, šolske skupnosti, ki jih v
ponekod zastopajo predstavniki šol, Otroški parlament itd. Naše ugoto-
vitve temeljijo na podlagi tematske analize 16 fokusnih skupin s 166 otro-
ki in kažejo, da so predstavniki razredov in udeleženci forumov najpogo-
steje izbrani na podlagi njihovih osebnostnih lastnosti (zgovorni otroci,
ki so aktivno vključeni v razne šolske in obšolske dejavnosti, otroci z zgle-
dnim vedenjem, ki so zagnani, samostojni, zanesljivi, zaupanja vredni ter
priljubljeni med sošolci in učitelji) in/ali na podlagi njihovih visokih izo-
brazbenih dosežkov. Ti otroci imajo navadno boljše sposobnosti kot drugi
otroci in načeloma izhajajo iz družin, ki niso socialno-ekonomsko prikraj-
šane. Nasprotno, učenci iz družin z nizkim socio-ekonomskim statusom
in s socio-kulturnim ozadjem, otroci z vedenjskimi, čustvenimi in učnimi
težavami ne dobijo priložnosti za aktivno sodelovanje in so (v najboljšem
primeru) zgolj zastopani. Z uporabo Rawlsove konceptualizacije pravič-
nosti (1971, 1999) in pristopa pripoznavanja (Fraser, 2001) ocenjujemo, ali
je mogoče ureditev in prakso participacije otrok v šolah v Sloveniji oceni-
ti kot pravično. Ocenjujemo, da je ureditev participacije otrok v osnovnih
šolah, upoštevajoč prvi pristop, pravična (pod določenimi pogoji), upo-
števajoč drugi pristop k razumevanju pravičnosti pa ne. Čeprav imajo na-
čeloma vsi otroci pravico do participacije, obstoječa ureditev ne zagotovi
enakih možnosti za sodelovanje ranljivejših skupin otrok in ne enakih re-
zultatov participacije.
Ključne besede: participacija otrok v osnovni šoli, neenakosti, tematska
analiza, egalitarni liberalizem v izobraževanju, pristop pripoznavanja
Urban Boljka, Jasmina Rosič and Tamara Narat
WHO CALLS THE SHOTS? THE INSIDERS AND OUTSIDERS
OF (UN)JUST PARTICIPATION IN SLOVENIAN ELEMENTARY
SCHOOLS
The article deals with inequalities in exercising the right to participate in
elementary schools in Slovenia. We chiefly focus on the participation of
children in various participatory practices such as class communities rep-
resented by class representatives, school communities in some cases rep-
resented by school representatives, the Children’s Parliament etc. Our
244
Urban Boljka, Jasmina Rosič in Tamara Narat
KDO ODLOČA? ODLOČEVALCI IN OPAZOVALCI V PROCESIH
(NE)PRAVIČNE PARTICIPACIJE V SLOVENSKIH OSNOVNIH ŠOLAH
V prispevku obravnavamo neenakosti pri uveljavljanju pravice do parti-
cipacije v osnovnih šolah v Sloveniji. Osredotočamo se predvsem na par-
ticipacijo otrok v različnih participativnih praksah, kot so razredne sku-
pnosti, ki jih zastopajo predstavniki razredov, šolske skupnosti, ki jih v
ponekod zastopajo predstavniki šol, Otroški parlament itd. Naše ugoto-
vitve temeljijo na podlagi tematske analize 16 fokusnih skupin s 166 otro-
ki in kažejo, da so predstavniki razredov in udeleženci forumov najpogo-
steje izbrani na podlagi njihovih osebnostnih lastnosti (zgovorni otroci,
ki so aktivno vključeni v razne šolske in obšolske dejavnosti, otroci z zgle-
dnim vedenjem, ki so zagnani, samostojni, zanesljivi, zaupanja vredni ter
priljubljeni med sošolci in učitelji) in/ali na podlagi njihovih visokih izo-
brazbenih dosežkov. Ti otroci imajo navadno boljše sposobnosti kot drugi
otroci in načeloma izhajajo iz družin, ki niso socialno-ekonomsko prikraj-
šane. Nasprotno, učenci iz družin z nizkim socio-ekonomskim statusom
in s socio-kulturnim ozadjem, otroci z vedenjskimi, čustvenimi in učnimi
težavami ne dobijo priložnosti za aktivno sodelovanje in so (v najboljšem
primeru) zgolj zastopani. Z uporabo Rawlsove konceptualizacije pravič-
nosti (1971, 1999) in pristopa pripoznavanja (Fraser, 2001) ocenjujemo, ali
je mogoče ureditev in prakso participacije otrok v šolah v Sloveniji oceni-
ti kot pravično. Ocenjujemo, da je ureditev participacije otrok v osnovnih
šolah, upoštevajoč prvi pristop, pravična (pod določenimi pogoji), upo-
števajoč drugi pristop k razumevanju pravičnosti pa ne. Čeprav imajo na-
čeloma vsi otroci pravico do participacije, obstoječa ureditev ne zagotovi
enakih možnosti za sodelovanje ranljivejših skupin otrok in ne enakih re-
zultatov participacije.
Ključne besede: participacija otrok v osnovni šoli, neenakosti, tematska
analiza, egalitarni liberalizem v izobraževanju, pristop pripoznavanja
Urban Boljka, Jasmina Rosič and Tamara Narat
WHO CALLS THE SHOTS? THE INSIDERS AND OUTSIDERS
OF (UN)JUST PARTICIPATION IN SLOVENIAN ELEMENTARY
SCHOOLS
The article deals with inequalities in exercising the right to participate in
elementary schools in Slovenia. We chiefly focus on the participation of
children in various participatory practices such as class communities rep-
resented by class representatives, school communities in some cases rep-
resented by school representatives, the Children’s Parliament etc. Our
244