Page 57 - Šolsko polje, XXX, 2019, št. 3-4: Nasilje, šola, družba II, ur. Mitja Sardoč in Barbara Japelj Pavešić
P. 57
prpić, j. pavičić vukičević, m. korda ■ šolska klima kot napovedovalec nasilja ...

Na koncu moramo poudariti pomembnost vzporedne raziskave per-
cepcij dveh skupin raziskovancev, učencev in učiteljev, o medsebojni pove-
zanosti kvalitete šolske klime in nasilja nad učitelji, ker rezultati raziskave
posredno govorijo tudi o kontekstu dela v naših vzgojno-izobraževalnih
ustanovah. Namreč, odnosi na delovnem mestu so kot del celotne šolske
klime pomemben napovednik sindroma izgorevanja na delu (angl. bur-
nout syndrome) učiteljev v osnovnih in srednjih šolah, ker so povezani z
različnimi intrapersonalnimi in okoljskimi dejavniki (Koludrović et al.,
2009). Sindrom izgorevanja lahko opišemo kot »stanje psihične, fizič-
ne ali psihofizične izčrpanosti na delu, povzročene s pretiranim in dol-
gotrajnim stresom na delovnem mestu« (Domović et al., 2010: str. 351).
Seidman in Zager (po Koludrović et al., 2009) sta razvila poseben model
neučinkovitega soočanja s stresom učiteljskega poklica, ki vključuje ne-
zadovoljstvo na delu, pomanjkanje administrativne podpore in negativna
stališča o učencih. Rezultati raziskave tako govorijo o potrebnem premi-
sleku o posebnih programih (Koludrović et al., 2009) v okvirju začetne-
ga izobraževanja učiteljev v osnovnih in srednjih šolah ter njihovega stro-
kovnega izpopolnjevanja, ki bo krepilo njihove pedagoške kompetence
(Jurčić, 2012) in jim pomagalo pri vsakodnevnem soočanju z veliko ravnjo
stresa, ki ga prinaša ta zahtevni poklic.

Literatura
Astor, R. A., Meyer, H. A., Benbenishty, R., Marachi, R., in Rosemond,

M. (2005) School safety interventions: Best practices and programs,
Children & Schools 24(1), str. 17–32.
Bilić, V., Buljan Flander, G., in Hrpka, H. (2012) Nasilje nad djecom in među
djecom. Jastrebarsko: Naklada Slap.

Bradshaw, C. P., Waasdorp, T. E., Debnam, K. J., in Johnson, S. L. (2014)
Measuring School Climate in High Schools: A Focus on Safety,
Engagement, and the Environment, Journal of School Health 84(9), str.
593–604.

Brand, S., Felner, R., Shim, M., Seitsinger, A., in Dumas, T. (2003) Middle
school improvement and reform: Development and validation of a
school-level assessment of climate, cultural pluralism, and school safe-
ty, Journal of Educational Psychology 95(3), str. 570–588.

Chen, J., in Astor, R. A. (2009) Students’ Reports of Violence Against
Teachers in Taiwanese Schools, Journal of School Violence 8(1), str. 2–17.

Cohen, J., McCabe, L., Michelli, N. M., in Pickeral, T. (2009) School clima-
te: Research, policy, practice, and teacher education, Teachers College
Record 111(1), str. 180–213.

55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62