Page 217 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 217
Povzetki/Abstracts

Darko Štrajn

Šestdeseta leta dvajsetega stoletja in izobraževanje

Še neizdelani, nedokončani, neverificirani zgodovinski spomin na šest­
deseta leta 20. stoletja, v katerih se je po Badiouju primeril tudi zadnji
prelomni dogodek v novejši zgodovini, vsebuje evidence o zahtevah po
spremembah v izobraževanju. Pogled na ta del dogajanj šestdesetih in se­
demdesetih let, tako kot pogled na zapletene politične, kulturne in druž­
bene dogodke časa, zastirajo »kultne« dekontekstualizirane medijske
podobe hipijevskega gibanja, rock glasbenih dogodkov in fantazmatskih
pripovedi o srečni generaciji. Petdeseta obletnica emblematičnega leta
1968 pa lahko služi kot signal za novo dekonstrukcijo nedvomno prelo­
mnega obdobja in njegovih družbenih učinkov. V tem širokem okviru se
postavljajo vprašanja v zvezi z izobraževanjem na vseh ravneh, pri čemer
so bile številne pobude za novo vlogo izobraževanja iz šestdesetih in se­
demdesetih let kasneje dejansko zatrte ali cenzurirane – zlasti po tem, ko
se je uveljavila neoliberalno neokonservativna preobrazba globalnega sis­
tema. Reforma visokega šolstva v ZDA in v Evropi je v šestdesetih in se­
demdesetih letih bila bojno polje, v katerem sta se postavili druga proti
drugi – po Habermasovi interpretaciji – tehnokratska in humanistična
paradigma. Čeprav se je večina konfliktov v polju izobraževanja odvija­
la na univerzah, pa so nastajale mnoge nove izobraževalne ideje za demo­
kratično, svobodno in dostopno učenje na vseh ravneh. Tako vedno znova
vznikajo iz pozabe imena izobraževalnih gurujev tistega časa kot, deni­
mo, Illicha, Freireja in drugih. Danes je sicer mogoče zanesljivo reči, da

215
   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222