Page 217 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 217
Povzetki/Abstracts
Darko Štrajn
Šestdeseta leta dvajsetega stoletja in izobraževanje
Še neizdelani, nedokončani, neverificirani zgodovinski spomin na šest
deseta leta 20. stoletja, v katerih se je po Badiouju primeril tudi zadnji
prelomni dogodek v novejši zgodovini, vsebuje evidence o zahtevah po
spremembah v izobraževanju. Pogled na ta del dogajanj šestdesetih in se
demdesetih let, tako kot pogled na zapletene politične, kulturne in druž
bene dogodke časa, zastirajo »kultne« dekontekstualizirane medijske
podobe hipijevskega gibanja, rock glasbenih dogodkov in fantazmatskih
pripovedi o srečni generaciji. Petdeseta obletnica emblematičnega leta
1968 pa lahko služi kot signal za novo dekonstrukcijo nedvomno prelo
mnega obdobja in njegovih družbenih učinkov. V tem širokem okviru se
postavljajo vprašanja v zvezi z izobraževanjem na vseh ravneh, pri čemer
so bile številne pobude za novo vlogo izobraževanja iz šestdesetih in se
demdesetih let kasneje dejansko zatrte ali cenzurirane – zlasti po tem, ko
se je uveljavila neoliberalno neokonservativna preobrazba globalnega sis
tema. Reforma visokega šolstva v ZDA in v Evropi je v šestdesetih in se
demdesetih letih bila bojno polje, v katerem sta se postavili druga proti
drugi – po Habermasovi interpretaciji – tehnokratska in humanistična
paradigma. Čeprav se je večina konfliktov v polju izobraževanja odvija
la na univerzah, pa so nastajale mnoge nove izobraževalne ideje za demo
kratično, svobodno in dostopno učenje na vseh ravneh. Tako vedno znova
vznikajo iz pozabe imena izobraževalnih gurujev tistega časa kot, deni
mo, Illicha, Freireja in drugih. Danes je sicer mogoče zanesljivo reči, da
215
Darko Štrajn
Šestdeseta leta dvajsetega stoletja in izobraževanje
Še neizdelani, nedokončani, neverificirani zgodovinski spomin na šest
deseta leta 20. stoletja, v katerih se je po Badiouju primeril tudi zadnji
prelomni dogodek v novejši zgodovini, vsebuje evidence o zahtevah po
spremembah v izobraževanju. Pogled na ta del dogajanj šestdesetih in se
demdesetih let, tako kot pogled na zapletene politične, kulturne in druž
bene dogodke časa, zastirajo »kultne« dekontekstualizirane medijske
podobe hipijevskega gibanja, rock glasbenih dogodkov in fantazmatskih
pripovedi o srečni generaciji. Petdeseta obletnica emblematičnega leta
1968 pa lahko služi kot signal za novo dekonstrukcijo nedvomno prelo
mnega obdobja in njegovih družbenih učinkov. V tem širokem okviru se
postavljajo vprašanja v zvezi z izobraževanjem na vseh ravneh, pri čemer
so bile številne pobude za novo vlogo izobraževanja iz šestdesetih in se
demdesetih let kasneje dejansko zatrte ali cenzurirane – zlasti po tem, ko
se je uveljavila neoliberalno neokonservativna preobrazba globalnega sis
tema. Reforma visokega šolstva v ZDA in v Evropi je v šestdesetih in se
demdesetih letih bila bojno polje, v katerem sta se postavili druga proti
drugi – po Habermasovi interpretaciji – tehnokratska in humanistična
paradigma. Čeprav se je večina konfliktov v polju izobraževanja odvija
la na univerzah, pa so nastajale mnoge nove izobraževalne ideje za demo
kratično, svobodno in dostopno učenje na vseh ravneh. Tako vedno znova
vznikajo iz pozabe imena izobraževalnih gurujev tistega časa kot, deni
mo, Illicha, Freireja in drugih. Danes je sicer mogoče zanesljivo reči, da
215