Page 213 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 213
Recenzija

Michael W. Apple, Ali edukacija lahko spremeni družbo? in drugi spisi.
Prevedli Mojca Šorli, Sonja Kelšin, Lana Klopčič. Ljubljana: Pedagoška
fakulteta, 2018.

Avtor izbranih besedil iz dveh nedavnejših knjig, intervjuvanec in pred­
met spremne besede, Michael Apple, je ena od ključnih in hkrati najbolj
samosvojih osebnosti kritične pedagogike v ZDA, seveda pa ga berejo tudi
v Evropi in po vsem svetu. Knjiga, o kateri tu neizbežno premalo izčrpno
razpravljam, je drugo knjižno delo tega avtorja v slovenščini. Prvo je bilo
Šola, učitelj in oblast, ki je izšlo že leta 1992. Apple je v tistem času – naj­
prej že l. 1989 – obiskal Slovenijo in je v razburkanem obdobju družbenih
sprememb s svojimi predavanji in drugimi komunikacijami s predstavniki
predvsem »skupine za obdelovanje šolskega polja« in s širšim občinstvom
pomembno vplival na koncepte, ki so bili podlaga šolske reforme, s kate­
ro naj bi šolski sistem posodobili v skladu z družbenimi spremembami po
koncu enopartijskega sistema. Iz druge Applove knjige v slovenščini med
drugim izvemo, da je avtor dobil naziv častnega doktorja ljubljanske uni­
verze. Glede na njegov prispevek k poznanosti kritične pedagogike – ali,
če hočete, kritične družbene teorije šolstva in izobraževanja – v Sloveniji
to priznanje presega pomen akademske geste.

Urednik te izdaje Applovega pisanja, Janez Krek, je iz knjige Can
Education Change Society?, po kateri je slovenski prevod povzel naslov
celotne knjige, izbral šest poglavij, ki so po njegovem mnenju še posebej
zanimiva tudi za slovenske bralce in bralke. Delo, ki je v izvirniku izšlo
leta 2013, je teoretsko in hkrati aktivistično. Takšno je bilo navsezadnje

211
   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218