Page 215 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 215
recenzija

neoliberalizma proti javnemu šolstvu in različnim oblikam emancipato­
ričnih kurikulumov. Vendar pa, kot avtor v gramscijevski perspektivi opo­
zori v četrtem poglavju slovenskega prevoda, se je treba soočiti z »neolibe­
ralno in neokonservativno rekonstrukcijo naših ustanov, našega zdravega
razuma, z demokracijo povezanih pomenov in celo naših identitet«. To
poanto Apple ilustrira z zgodbo o »walmartizaciji Amerike«, iz katere
razberemo osupljivo aktivno ideološko delovanje zadevne trgovske korpo­
racije, ki seveda tudi izobraževanja ne prepušča naključju, ampak angaži­
ra cerkvene in medijske organizacije za dosego ciljev utrjevanja ideologije
»prostega trga«. Ker se vprašanje o spreminjanju družbe zastavlja tako, da
je treba najprej odgovoriti na dve podvprašanji (S čigave perspektive spra­
šujemo in kdo so posamezniki, ki se bodo za to trudili?), gre za opredeli­
tev akterjev v pomenu pojma »subjekta zgodovine«. V tej točki Apple za­
vzame tudi osebno obarvano gledišče in opiše zanimanje za njegovi deli
Ideologija in kurikulum ter Edukacija in moč, ki sta učinkovali v procesih
demokratizacije v Južni Koreji, kjer se je avtor v času nemirov v osemde­
setih letih tudi sam mudil in predaval revolucionarnim študentom. V pe­
tem poglavju tako med drugim najdemo zgoščen opis njegovih doživetij v
Koreji, ki je napisan malodane v slogu boljših političnih trilerjev. V šestem
– zadnjem – poglavju izbora iz omenjene knjige avtor povzame ter teoret­
sko osvetli »nauke« prejšnjih poglavij in se opredeli tudi do teoretske in
praktične dileme med politikama pripoznanja in redistribucije.

Drugi del slovenskega prevoda je sestavljen iz treh izbranih pogla­
vij iz knjige Educating the »Right« Way, ki je izšla že leta 2001. Morda bi
glede prevoda tega naslova lahko pripomnil, da bi namesto besedice »pra­
vi« (right) lahko še bolj poudarili poanto, če bi uporabili rešitev, ki jo je
Božidar Debenjak vpeljal s prevodom znamenitega Adornovega pamfle­
ta pod prevodnim naslovom Žargon pravšnjosti (Ljubljana, 1972). Nemara
je poglavitna tema knjige danes še bolj aktualna kot je bila l. 2001, ko so
se vpliv in tudi resne institucionalne spremembe pod vplivom krščanske­
ga fundamentalizma že jasno kazali. Vsaj do nadaljnjega je za evropskega
bralca ali bralko Applov popis izginjanja darvinizma iz šolskih kurikulu­
mov v vrsti ameriških zveznih držav v prid prodoru kreacionizma tako re­
koč šokanten. Vendar pa avtor pri tem s hladno glavo analizira zgodovin­
ske, socialne in institucionalne okoliščine tega regresivnega pojava. Zlasti
v drugem poglavju se seznanimo s podrobnejšo razpravo o povezavah med
konservativnimi (verskimi) gibanji, politiko in kapitalskimi agensi, pri če­
mer avtor pokaže na kopičenje sovraštva do javne (sekularne) šole v teh gi­
banjih. Naj pripomnim, da se v tem delu knjige lahko poučimo ne samo o
problemih vzgoje in izobraževanja, ampak tudi o konkretnih dogajanjih v
zvezi s cerkvami, religijskimi in konservativnimi gibanji ter o poglavitnih

213
   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220