Page 214 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 214
šolsko polje, letnik xxix, številka 3–4
povečini Applovo pisanje tudi v prejšnjih delih. Tudi iz tega dela pa lah
ko razberemo to, da obe plati podpirata druga drugo in pravzaprav pona
zarjata odgovorno in refleksivno teorijo edukacije, ki se brez tega, da mi
sli na družbene realnosti in na vloge socialnih, ekonomskih in političnih
dejavnikov v praksah vzgoje in izobraževanja, sploh ne more utemeljiti ter
legitimirati. Slej ko prej je Apple mislec družbene emancipacije skozi iz
obraževanje, pri čemer vseskozi, podobno kot vrsta drugih kritičnih pe
dagogov in sociologov izobraževanja, uvideva omejitve šolskih sistemov,
ki jih uravnavajo interesi dominacije in mehanizmi reprodukcije druž
benih razlik. Apple nikoli ni okleval takrat, ko se je bilo treba soočiti s
konkretnimi pojavi in situacijami družbenih regresij ter celo s krizami,
ki udarijo množice tako, da jih izpostavijo preganjanjem, pobijanjem, be
gunstvu ipd. Tako, denimo, v uvodnem poglavju primerja žrtve samo na
prvi pogled »naravne«, v resnici pa tipično družbene katastrofe, orkana
Katrina v New Orleansu, in begunce iz Bosne v Sloveniji v letih spopadov
na o zemlju nekdanje Jugoslavije, pri čemer v obeh primerih najde zglede
samoorganizacije in kolektivnega zavedanja o pomenu vzgoje in izobraže
vanja. Applovo vprašanje, ali edukacija lahko spremeni družbo, ni samo
stvar retorike. Iz njegovega razmišljanja namreč lahko razberemo poanto,
da izobraževanje kot agens znotraj družbe lahko vpliva na pozitivne spre
membe, pri čemer namesto enoznačnega odgovora na vprašanje o poten
cialih edukacije Apple formulira poziv k mobilizaciji različnih udeležen
cev procesov izobraževanja k angažiranju in torej k zavestnemu delovanju
za spremembo družbe. Kajti v šolskih sistemih poleg upravljavcev, različ
nih »deležnikov« dominantnih in ideologiziranih interesov neizbežno
delujejo izvajalci, ki se z gospostvom v družbeni strukturi moči in obla
sti lahko identificirajo, se mu pasivno podrejajo ali pa se mu tudi avtono
mno zoperstavijo. Najbrž ni treba posebej poudarjati, da Apple kot pogla
vitne zaveznike v tem delovanju vidi učitelje. V poglavju o Paulu Freireju
Apple poveže »politiko vedenja in politiko ‚vedočih‘« s pomenom, ki ga
»imajo postkolonialni, globalni in kritični pedagoški pristopi«. V pisa
nju, ki vsebuje tudi reminiscence na njegova osebna srečanja s Freirejem,
pa Apple opredeli devet nalog, v katerih se »mora angažirati kritična ana
liza v edukaciji«. Teh devet točk lahko beremo kot hkrati teoretski in po
litični program. Glede političnosti pri Applu ni dvoma, da je ključni pro
blem n asproti emancipativnim težnjam za spremembo družbe politična
desnica, ki se prikazuje v politikah neokonservativizma, v ideologiji neo
liberalizma in njihovih oblikah hegemonije. Poglavje, ki je osrediščeno z
razpravljanjem o izobraževanju v brazilskem Portu Alegru, kjer so uvedli
»močnejšo demokracijo« in »realizirali utopijo« s participacijo državlja
nov, ponuja veliko prepričljivih ugovorov proti značilnim »argumentom«
212
povečini Applovo pisanje tudi v prejšnjih delih. Tudi iz tega dela pa lah
ko razberemo to, da obe plati podpirata druga drugo in pravzaprav pona
zarjata odgovorno in refleksivno teorijo edukacije, ki se brez tega, da mi
sli na družbene realnosti in na vloge socialnih, ekonomskih in političnih
dejavnikov v praksah vzgoje in izobraževanja, sploh ne more utemeljiti ter
legitimirati. Slej ko prej je Apple mislec družbene emancipacije skozi iz
obraževanje, pri čemer vseskozi, podobno kot vrsta drugih kritičnih pe
dagogov in sociologov izobraževanja, uvideva omejitve šolskih sistemov,
ki jih uravnavajo interesi dominacije in mehanizmi reprodukcije druž
benih razlik. Apple nikoli ni okleval takrat, ko se je bilo treba soočiti s
konkretnimi pojavi in situacijami družbenih regresij ter celo s krizami,
ki udarijo množice tako, da jih izpostavijo preganjanjem, pobijanjem, be
gunstvu ipd. Tako, denimo, v uvodnem poglavju primerja žrtve samo na
prvi pogled »naravne«, v resnici pa tipično družbene katastrofe, orkana
Katrina v New Orleansu, in begunce iz Bosne v Sloveniji v letih spopadov
na o zemlju nekdanje Jugoslavije, pri čemer v obeh primerih najde zglede
samoorganizacije in kolektivnega zavedanja o pomenu vzgoje in izobraže
vanja. Applovo vprašanje, ali edukacija lahko spremeni družbo, ni samo
stvar retorike. Iz njegovega razmišljanja namreč lahko razberemo poanto,
da izobraževanje kot agens znotraj družbe lahko vpliva na pozitivne spre
membe, pri čemer namesto enoznačnega odgovora na vprašanje o poten
cialih edukacije Apple formulira poziv k mobilizaciji različnih udeležen
cev procesov izobraževanja k angažiranju in torej k zavestnemu delovanju
za spremembo družbe. Kajti v šolskih sistemih poleg upravljavcev, različ
nih »deležnikov« dominantnih in ideologiziranih interesov neizbežno
delujejo izvajalci, ki se z gospostvom v družbeni strukturi moči in obla
sti lahko identificirajo, se mu pasivno podrejajo ali pa se mu tudi avtono
mno zoperstavijo. Najbrž ni treba posebej poudarjati, da Apple kot pogla
vitne zaveznike v tem delovanju vidi učitelje. V poglavju o Paulu Freireju
Apple poveže »politiko vedenja in politiko ‚vedočih‘« s pomenom, ki ga
»imajo postkolonialni, globalni in kritični pedagoški pristopi«. V pisa
nju, ki vsebuje tudi reminiscence na njegova osebna srečanja s Freirejem,
pa Apple opredeli devet nalog, v katerih se »mora angažirati kritična ana
liza v edukaciji«. Teh devet točk lahko beremo kot hkrati teoretski in po
litični program. Glede političnosti pri Applu ni dvoma, da je ključni pro
blem n asproti emancipativnim težnjam za spremembo družbe politična
desnica, ki se prikazuje v politikah neokonservativizma, v ideologiji neo
liberalizma in njihovih oblikah hegemonije. Poglavje, ki je osrediščeno z
razpravljanjem o izobraževanju v brazilskem Portu Alegru, kjer so uvedli
»močnejšo demokracijo« in »realizirali utopijo« s participacijo državlja
nov, ponuja veliko prepričljivih ugovorov proti značilnim »argumentom«
212