Page 183 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 183
m. hmelak in a. oprešnik ■ odraščanje v potrošniški družbi

Zaključek

Da bi potrošništvo delovalo in preživelo, moramo pri tem sodelovati vsi.
Zato se potrošniška socializacija, ki nas vpelje v dobro utečen sistem, zač­
ne pravzaprav takoj po rojstvu in se intenzivno nadaljuje v zgodnjih otro­
ških letih, kot tudi kasneje. S tem procesom se ustvari ubogljivega, delov­
nega posameznika, ki še najbolj od vsega rad zapravlja. Z denarjem, ki ga
nima, kupuje stvari, da bi impresioniral in zadovoljil sebe ter seveda dru­
ge. S tem zvitim procesom oglaševalci in industrija zvesto sledijo nareku
neoliberalne logike potrošnje. S tem ustvarjajo nek »status quo«, v kate­
rem se sistem pravzaprav razvija in išče vedno nove rešitve, kako indoktri­
nirati čim več članov. Lahko se strinjamo, da sta oglaševanje in indoktri­
nacija otrok nujna za vzdrževanje sistema, v katerem živimo. Ne imenuje
se zastonj »sistem blaginje«. Ampak kam to vodi? V ubogljive in nekri­
tične odrasle posameznike, ki trošijo težko prigaran denar, da zadovoljijo
svoje egoistične in narcisoidne potrebe ter s tem impresionirajo druge, ki
jim pa za to v bistvu ni mar oz. tega pogosto sploh ne opazijo.

Otroci imajo malo osebnih izkušenj s potrošniškimi izdelki, zaradi
tega izražajo relativno visoko zaupanje v oglaševanje. Ker se tako obnašajo
tudi njihovi starši, ki so zanje vzor, v to ne dvomijo, ampak sprejmemo kot
normalen proces delovanja in obnašanja. Zaradi vsega tega ne morejo oce­
niti dejanske vrednosti sporočil, ki so jim namenjena. Na primer, predšol­
ski otrok sliši oglas, ki promovira izdelek po določeni ceni, vendar pa za­
radi svoje starosti in stopnje razvoja nima niti znanja niti vpogleda v širši
kontekst, po katerem bi lahko ocenil, ali je cena primerna temu izdelku in
družinskemu proračunu. Otroci prav tako ne znajo primerjati cen različ­
nih izdelkov in za razliko od odraslih ne poznajo razlik med različnimi ce­
novnimi kategorijami izdelkov.

V zadnjih časih se veliko strokovnjakov sprašuje, ali bi bilo smiselno
omejiti ali celo prepovedati oglaševanje otrokom. Glede na to, da živimo v
družbi, kjer smo vsakodnevno večkrat in res povsod že obkroženi z različ­
nimi mediji, ki so nosilci oglaševanja, to niti ne bi bilo izvedljivo. Zato se je
veliko bolj smotrno vprašati, kako že (predšolske) otroke učiti obnašanja
in delovanja v potrošniški družbi. Razvijati kritično mišljenje v povezavi
z oglaševanjem. Predvsem pa kot starši oz. drugi odrasli z njimi kakovo­
stno preživeti čas, se pogovarjati o vlogi in pomenu medijev, potrošništva
in oglaševanja. To je, po naši oceni, edina pravilna borba proti nekritične­
mu potrošniku.

Literatura

Acuff, D. S. (1997). What Kids Buy and Why: The Psychology of Marketing to
Kids, New York: The Free Press.
181
   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188