Page 9 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 9
klaudija šterman ivančič ■ bralna (ne)pismenost in raziskava pisa
V prispevku Branje mladih leta 2009 in leta 2018 ter razlike v branju
glede na spol in izobraževalni program Klaudija Šterman Ivančič in Melita
Puklek Levpušček obravnavata razlike v bralnih navadah slovenskih
15-letnikov med leti 2009 in 2018, kjer posebno pozornost namenita razli
kam v motivaciji za branje, pogostosti branja določene vrste bralnega gra
diva, bralnim dejavnostim mladih na spletu in učinkoviti uporabi meta
kognitivnih bralnih strategij. Na podlagi izsledkov izpostavita potrebo po
spodbujanju socialnega konteksta branja v mladostniškem obdobju, načr
tno ozaveščanje mladih o tem, katere bralne strategije so uporabne, izpo
stavita pa tudi naraščajočo potrebo po ustvarjanju kakovostnih spletnih
učnih gradiv za mlade v luči trenutnih družbenih sprememb.
Sonja Pečjak v prispevku Bralna pismenost v raziskavi PISA 2018 –
psihološki vpogled in interpretacije dosežkov slovenskih učencev izpostavlja
nekatere sistemske premike za spodbujanje razvoja bralne pismenosti v
Sloveniji, pojasniti pa skuša tudi velike razlike v bralnih dosežkih in moti
vaciji za branje med spoloma pri slovenskih učencih. Izpostavi tudi neka
tere značilnosti spodbudnega učnega okolja pri slovenščini za razvoj bral
ne pismenosti in jih primerja z zaznanim učnim okoljem učencev drugih
držav OECD. Izzive na področju spodbujanja bralne pismenosti v sloven
skem prostoru vidi na področju zmanjševanja razlik v bralni pismenosti
med spoloma, v sistematičnem razvijanju predbralnih spretnosti v pred
šolskem obdobju, v kakovostnem pouku začetnega opismenjevanja s po
udarkom na razvoju fonoloških sposobnosti in v potrebi po ozaveščanju
učiteljev o tem, da so prav oni pomembni pri razvijanju bralne motivacije
in dosežkov učencev in učenk.
V prispevku Ima miselnost o nespremenljivosti inteligentnosti učinek
v neustrezni bralni samopodobi? Marjan Šimenc in Mojca Štraus na pod
lagi podatkov raziskave PISA 2018 obravnavata pojavnost fiksne in razvoj
ne miselnosti, ki se nanaša na pojmovanje lastne inteligentnosti pri slo
venskih 15-letnikih. Osrednje zanimanje posvečata kontekstu, ki ga ta
miselnosti oblikuje v odnosu med bralno pismenostjo in bralno samopo
dobo. Na podlagi izsledkov študije ugotavljata, da je v medsebojni pove
zanosti bralnih dosežkov in samopodobe naloga učiteljev skrbeti za obe
vrsti vzgojno-izobraževalnih rezultatov in da je ob tem, še posebno za šib
kejše učence, pomembno spodbujanje razvojne miselnosti in grajenje po
zitivne učne samopodobe.
Neja Markelj in Vedrana Sember v prispevku Vpliv šolske klime na
zaznavanje življenjskega zadovoljstva slovenskih mladostnikov v raziska-
vi PISA 2018 preučita, kateri so najpomembnejši napovedniki življenjske
ga zadovoljstva 15-letnikov v šolskem okolju. Pri tem ju zanima vloga ob
čutka pripadnosti šoli, pogostost medvrstniškega nasilja, disciplina med
7
V prispevku Branje mladih leta 2009 in leta 2018 ter razlike v branju
glede na spol in izobraževalni program Klaudija Šterman Ivančič in Melita
Puklek Levpušček obravnavata razlike v bralnih navadah slovenskih
15-letnikov med leti 2009 in 2018, kjer posebno pozornost namenita razli
kam v motivaciji za branje, pogostosti branja določene vrste bralnega gra
diva, bralnim dejavnostim mladih na spletu in učinkoviti uporabi meta
kognitivnih bralnih strategij. Na podlagi izsledkov izpostavita potrebo po
spodbujanju socialnega konteksta branja v mladostniškem obdobju, načr
tno ozaveščanje mladih o tem, katere bralne strategije so uporabne, izpo
stavita pa tudi naraščajočo potrebo po ustvarjanju kakovostnih spletnih
učnih gradiv za mlade v luči trenutnih družbenih sprememb.
Sonja Pečjak v prispevku Bralna pismenost v raziskavi PISA 2018 –
psihološki vpogled in interpretacije dosežkov slovenskih učencev izpostavlja
nekatere sistemske premike za spodbujanje razvoja bralne pismenosti v
Sloveniji, pojasniti pa skuša tudi velike razlike v bralnih dosežkih in moti
vaciji za branje med spoloma pri slovenskih učencih. Izpostavi tudi neka
tere značilnosti spodbudnega učnega okolja pri slovenščini za razvoj bral
ne pismenosti in jih primerja z zaznanim učnim okoljem učencev drugih
držav OECD. Izzive na področju spodbujanja bralne pismenosti v sloven
skem prostoru vidi na področju zmanjševanja razlik v bralni pismenosti
med spoloma, v sistematičnem razvijanju predbralnih spretnosti v pred
šolskem obdobju, v kakovostnem pouku začetnega opismenjevanja s po
udarkom na razvoju fonoloških sposobnosti in v potrebi po ozaveščanju
učiteljev o tem, da so prav oni pomembni pri razvijanju bralne motivacije
in dosežkov učencev in učenk.
V prispevku Ima miselnost o nespremenljivosti inteligentnosti učinek
v neustrezni bralni samopodobi? Marjan Šimenc in Mojca Štraus na pod
lagi podatkov raziskave PISA 2018 obravnavata pojavnost fiksne in razvoj
ne miselnosti, ki se nanaša na pojmovanje lastne inteligentnosti pri slo
venskih 15-letnikih. Osrednje zanimanje posvečata kontekstu, ki ga ta
miselnosti oblikuje v odnosu med bralno pismenostjo in bralno samopo
dobo. Na podlagi izsledkov študije ugotavljata, da je v medsebojni pove
zanosti bralnih dosežkov in samopodobe naloga učiteljev skrbeti za obe
vrsti vzgojno-izobraževalnih rezultatov in da je ob tem, še posebno za šib
kejše učence, pomembno spodbujanje razvojne miselnosti in grajenje po
zitivne učne samopodobe.
Neja Markelj in Vedrana Sember v prispevku Vpliv šolske klime na
zaznavanje življenjskega zadovoljstva slovenskih mladostnikov v raziska-
vi PISA 2018 preučita, kateri so najpomembnejši napovedniki življenjske
ga zadovoljstva 15-letnikov v šolskem okolju. Pri tem ju zanima vloga ob
čutka pripadnosti šoli, pogostost medvrstniškega nasilja, disciplina med
7