Page 39 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 39
s. pečjak ■ bralna pismenost v raziskavi pisa 2018 – psihološki vpogled ...

Razlogi za takšen dosežek so večplastni in predstavljajo preplet in­
teraktivnega delovanja različnih dejavnikov, tako pri učencih kot tudi iz
okolja. Prvi tak dejavnik iz nabora slednjih je gotovo 20-letno sistematič­
no delo mnogih vzgojno-izobraževalnih institucij (od vrtcev do srednjih
šol) in strokovnih delavcev v teh institucijah, ki zavestno razvijajo bral­
no kompetenco pri svojih učencih. Že reforma osnovnošolskega izobra­
ževanja v 90-ih letih je v svojih izhodiščih med 11 cilji izpostavila tri, ki
so bili usmerjeni v izboljšanje bralne pismenosti (»pripraviti učence na
vseživljenjsko izobraževanje z učenjem za pridobivanje, urejanje, ocenje­
vanje in posredovanje informacij«; »usposobiti učence za učinkovito
komunikacijo v materinščini« in »izboljšati funkcionalno pismenost z
razvojem programov za funkcionalno opismenjevanje«, Izhodišča kuri­
kularne prenove, 1999: str. 15). Ta usmeritev je bila skladna z usmeritvami
Evropskega parlamenta in Sveta Evrope o razvoju ključnih kompetenc vse
od leta 2000 naprej. Zadnji tak dokument – Priporočilo Sveta o ključnih
kompetencah za vseživljenjsko učenje (2018), kot tudi vsa predhodna pri­
poročila izpostavljajo pomen funkcionalne pismenosti za vseživljenjsko
učenje in poudarjajo bralno pismenost kot temelj oz. podlago za vse druge
pismenosti (naravoslovno, matematično itd.).

Drugi dejavnik je ravno tako sistemski. Na nacionalni ravni je k oza­
veščanju pomena vseh pismenosti pripomoglo dejstvo, da so odločevalci –
zlasti Ministrstvo za šolstvo, prepoznali potrebo pa sistematičnem razvoju
te kompetence v vrtcu, osnovnošolskem in srednješolskem izobraževanju,
tudi z imenovanjem komisije za pripravo smernic za razvoj področja pis­
menosti, ki je nato izdelala Nacionalno strategijo za razvoj pismenosti
(2006). Čeprav strategija ni bila nikoli potrjena kot vladni dokument, pa
so jo potrdili strokovni sveti za splošno in poklicno izobraževanje ter iz­
obraževanje odraslih. Ob izdatni podpori Zavoda RS za šolstvo so se po­
samezni operativni cilji iz strategije pričeli udejanjati v šolskem prostoru
– od razvoja in izvajanja javno dostopnih programov za posamezne cilj­
ne skupine, dopolnjevanja in posodabljanja kurikulov, preko usposablja­
nja strokovnih delavcev za izvajanje programov ipd. Razvoj kompetenc
strokovnih delavcev za razvijanje bralne pismenosti učencev je postal stal­
na naloga visokošolskih zavodov, Zavoda RS za šolstvo in drugih javnih
zavodov (npr. Centra za poklicno izobraževanje, Andragoškega centra,
Pedagoškega instituta in drugih). Izpostaviti velja zlasti dva velika projek­
ta, ki sta potekala/potekata v okviru Zavoda RS za šolstvo. Prvi je bil pro­
jekt razvijanja bralnih kompetenc »Opolnomočenje učencev z izboljšan­
jem bralne pismenosti in dostopa do znanja« (2011–2013), v katerem je
sodelovalo 42 osnovnih šol. Od tega je bilo 38 takih, katerih dosežki učen­
cev na NPZ pri slovenščini in matematiki v 6. razredu so bili pomembno

37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44