Page 233 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 233
povzetki ■ abstracts

bralno pismenih učencev, vendar z različnimi miselnostmi. Glede na zna­
ne razlike med spoloma pri branju vprašanje naslavljamo ločeno po spolu.
V raziskavi smo ugotovili, da glede sprejemanja fiksne miselnosti med spo­
loma ni razlik, to miselnost pa nekoliko pogosteje sprejemajo učenci z niž­
jimi bralnimi dosežki v primerjavi z učenci z višjimi dosežki. Znano je,
da imajo dekleta in fantje na splošno različno bralno samopodobo, v na­
ših analizah pa smo ugotovili tudi razlike znotraj spolov, ki so povezane z
miselnostjo: dekleta oziroma fantje z razvojno miselnostjo so v povprečju
bolj bralno pismeni in imajo višjo samopodobo ter bolj uživajo v branju
od deklet oziroma fantov s fiksno miselnostjo. Ko te primerjave omejimo
na podobno šibko bralno pismene, se pokaže, da imajo povprečno šibki
bralci in bralke podobno samopodobo o bralni kompetentnosti ne gle­
de na miselnost, ki jo sprejemajo, njihovo zaznavanje težav pri branju na­
sploh in na preizkusu branja PISA pa se med tistimi z razvojno in tistimi
s fiksno miselnostjo zelo razlikuje. Medtem ko povprečno šibke bralke z
razvojno miselnostjo zaznavajo (znotraj obravnavane skupine šibkih bral­
cev in bralk) povprečen obseg težav tako pri branju nasploh kot na preiz­
kusu PISA, povprečno šibke bralke s fiksno miselnostjo teh težav zaznava­
jo več – ne glede na to, da so bile na preizkusu branja PISA enako uspešne.
Povprečno šibki bralci obeh miselnosti poročajo o manj težavah pri bra­
nju nasploh od deklet, četudi so njihovi dosežki na preizkusu branja PISA
podobni. O manj težavah na preizkusu PISA pa poročajo povprečno šib­
ki bralci z razvojno miselnostjo, medtem ko tisti s fiksno miselnostjo po­
ročajo o podobnem obsegu teh težav kot povprečno šibke bralke z razvoj­
no miselnostjo. Zdi se torej, da fiksna miselnost negativni učinek izkazuje
predvsem v neustreznem prepoznavanju lastnih primanjkljajev.
Ključne besede: fiksna in razvojna miselnost, bralna pismenost, bralna sa­
mopodoba, raziskava PISA.

DOES THE MINDSET ABOUT FIXED INTELLIGENCE HAVE
AN EFFECT ON INADEQUATE READING SELF-CONCEPT?
Recognition that students’ beliefs or perceptions about intelligence and
ability affect their cognitive functioning and learning is amongst the top
twenty psychological principles for teaching and learning of young peo­
ple (APA, 2015). Research into these beliefs, which are named fixed versus
growth mindset, suggests that a fixed mindset represents an important
barrier to successful learning. In our paper, we use the PISA 2018 data to
investigate the occurrence of a fixed mindset amongst Slovenian 15-year-
olds, and, as a focus of the paper, the context that the mindset forms for
the relationship between actual ability and self-concept. We address the

231
   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238