Page 233 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 233
povzetki ■ abstracts
bralno pismenih učencev, vendar z različnimi miselnostmi. Glede na zna
ne razlike med spoloma pri branju vprašanje naslavljamo ločeno po spolu.
V raziskavi smo ugotovili, da glede sprejemanja fiksne miselnosti med spo
loma ni razlik, to miselnost pa nekoliko pogosteje sprejemajo učenci z niž
jimi bralnimi dosežki v primerjavi z učenci z višjimi dosežki. Znano je,
da imajo dekleta in fantje na splošno različno bralno samopodobo, v na
ših analizah pa smo ugotovili tudi razlike znotraj spolov, ki so povezane z
miselnostjo: dekleta oziroma fantje z razvojno miselnostjo so v povprečju
bolj bralno pismeni in imajo višjo samopodobo ter bolj uživajo v branju
od deklet oziroma fantov s fiksno miselnostjo. Ko te primerjave omejimo
na podobno šibko bralno pismene, se pokaže, da imajo povprečno šibki
bralci in bralke podobno samopodobo o bralni kompetentnosti ne gle
de na miselnost, ki jo sprejemajo, njihovo zaznavanje težav pri branju na
sploh in na preizkusu branja PISA pa se med tistimi z razvojno in tistimi
s fiksno miselnostjo zelo razlikuje. Medtem ko povprečno šibke bralke z
razvojno miselnostjo zaznavajo (znotraj obravnavane skupine šibkih bral
cev in bralk) povprečen obseg težav tako pri branju nasploh kot na preiz
kusu PISA, povprečno šibke bralke s fiksno miselnostjo teh težav zaznava
jo več – ne glede na to, da so bile na preizkusu branja PISA enako uspešne.
Povprečno šibki bralci obeh miselnosti poročajo o manj težavah pri bra
nju nasploh od deklet, četudi so njihovi dosežki na preizkusu branja PISA
podobni. O manj težavah na preizkusu PISA pa poročajo povprečno šib
ki bralci z razvojno miselnostjo, medtem ko tisti s fiksno miselnostjo po
ročajo o podobnem obsegu teh težav kot povprečno šibke bralke z razvoj
no miselnostjo. Zdi se torej, da fiksna miselnost negativni učinek izkazuje
predvsem v neustreznem prepoznavanju lastnih primanjkljajev.
Ključne besede: fiksna in razvojna miselnost, bralna pismenost, bralna sa
mopodoba, raziskava PISA.
DOES THE MINDSET ABOUT FIXED INTELLIGENCE HAVE
AN EFFECT ON INADEQUATE READING SELF-CONCEPT?
Recognition that students’ beliefs or perceptions about intelligence and
ability affect their cognitive functioning and learning is amongst the top
twenty psychological principles for teaching and learning of young peo
ple (APA, 2015). Research into these beliefs, which are named fixed versus
growth mindset, suggests that a fixed mindset represents an important
barrier to successful learning. In our paper, we use the PISA 2018 data to
investigate the occurrence of a fixed mindset amongst Slovenian 15-year-
olds, and, as a focus of the paper, the context that the mindset forms for
the relationship between actual ability and self-concept. We address the
231
bralno pismenih učencev, vendar z različnimi miselnostmi. Glede na zna
ne razlike med spoloma pri branju vprašanje naslavljamo ločeno po spolu.
V raziskavi smo ugotovili, da glede sprejemanja fiksne miselnosti med spo
loma ni razlik, to miselnost pa nekoliko pogosteje sprejemajo učenci z niž
jimi bralnimi dosežki v primerjavi z učenci z višjimi dosežki. Znano je,
da imajo dekleta in fantje na splošno različno bralno samopodobo, v na
ših analizah pa smo ugotovili tudi razlike znotraj spolov, ki so povezane z
miselnostjo: dekleta oziroma fantje z razvojno miselnostjo so v povprečju
bolj bralno pismeni in imajo višjo samopodobo ter bolj uživajo v branju
od deklet oziroma fantov s fiksno miselnostjo. Ko te primerjave omejimo
na podobno šibko bralno pismene, se pokaže, da imajo povprečno šibki
bralci in bralke podobno samopodobo o bralni kompetentnosti ne gle
de na miselnost, ki jo sprejemajo, njihovo zaznavanje težav pri branju na
sploh in na preizkusu branja PISA pa se med tistimi z razvojno in tistimi
s fiksno miselnostjo zelo razlikuje. Medtem ko povprečno šibke bralke z
razvojno miselnostjo zaznavajo (znotraj obravnavane skupine šibkih bral
cev in bralk) povprečen obseg težav tako pri branju nasploh kot na preiz
kusu PISA, povprečno šibke bralke s fiksno miselnostjo teh težav zaznava
jo več – ne glede na to, da so bile na preizkusu branja PISA enako uspešne.
Povprečno šibki bralci obeh miselnosti poročajo o manj težavah pri bra
nju nasploh od deklet, četudi so njihovi dosežki na preizkusu branja PISA
podobni. O manj težavah na preizkusu PISA pa poročajo povprečno šib
ki bralci z razvojno miselnostjo, medtem ko tisti s fiksno miselnostjo po
ročajo o podobnem obsegu teh težav kot povprečno šibke bralke z razvoj
no miselnostjo. Zdi se torej, da fiksna miselnost negativni učinek izkazuje
predvsem v neustreznem prepoznavanju lastnih primanjkljajev.
Ključne besede: fiksna in razvojna miselnost, bralna pismenost, bralna sa
mopodoba, raziskava PISA.
DOES THE MINDSET ABOUT FIXED INTELLIGENCE HAVE
AN EFFECT ON INADEQUATE READING SELF-CONCEPT?
Recognition that students’ beliefs or perceptions about intelligence and
ability affect their cognitive functioning and learning is amongst the top
twenty psychological principles for teaching and learning of young peo
ple (APA, 2015). Research into these beliefs, which are named fixed versus
growth mindset, suggests that a fixed mindset represents an important
barrier to successful learning. In our paper, we use the PISA 2018 data to
investigate the occurrence of a fixed mindset amongst Slovenian 15-year-
olds, and, as a focus of the paper, the context that the mindset forms for
the relationship between actual ability and self-concept. We address the
231