Page 211 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 211
kermauner ■ opismenjevanje otrok s slepoto

likovne upodobitve. Ob vsem tem pa je zelo pomembno to, da je otrok ob
tipanki aktivno udeležen. Poleg vsega naštetega je namenjena vsem otro­
kom, mladostnikom in odraslim kot primer dobre prakse na področju
otrok s posebnimi potrebami. Stensko tipanko je dve leti izdelovalo oko­
li 15 strokovnjakov z različnih fakultet in je prvi tak projekt v Sloveniji in
sosednjih državah. Praksa kaže, da je izjemno zanimiva za otroke s slepo­
to, ki vsak dan hodijo po stopnišču v svoje razrede in se je ne naveličajo.
Ravno tako pa si jo ogleda veliko polnočutnih otrok, mladostnikov in od­
raslih, saj je njen sekundarni namen, da je multimodalno učenje za polno­
čutne otroke, didaktični pripomoček za študente, odrasle, strokovnjake
in pedagoge, spodbuja senzibilizacijo polnočutnih otrok: zavedanje, da so
med nami različni otroci (Urbas et al., 2017).

Zaključek

Čeprav je danes na trgu veliko avdio pomagal za osebe s slepoto in je veliko
podatkov mogoče pridobiti po slušni poti, je opismenjenost v brajici neod­
tujljiva pravica otrok s slepoto. Bodisi da otrok začne tekoče brati brajico
bodisi da uporablja brajevo vrstico za vsakodnevne (funkcionalne) aktiv­
nosti ali pa uporablja tipne znake za sporazumevanje, pa je za vse »tipne«
učence izrednega pomena, da razvijejo čutno (senzorično) zavest, še pose­
bej veščine ločevanja (prepoznavanja) predmetov, in da imajo veliko izku­
šenj na lastni koži, ki jim pomagajo razvijati osnovne spretnosti, potrebne
za življenje (Stratton in Wright, 1991).

In to je mogoče doseči z usmerjenimi vajami ter igrami, ki smo jih
našteli, tako da nevsiljivo razvijemo čutno zavest, s tem pa tudi branje bra­
jice postane avtomatizirano.

Še več, vsi specialni pripomočki so nadvse zanimivi tudi za polnoču­
tne otroke in lahko pomagajo pri njihovi motivaciji za branje. Tipna po­
magala delujejo večkanalno, saj sta dostikrat poleg vida in tipa vključeni še
čutili voh in sluh. Pomembno pa je tudi, da se ob srečevanju s tipankami,
tipnim kamišibajem, KnjiŠko nevsiljivo spoznavajo s fenomenom slepote
in poleg običajnega tiska ter povečanih črk odkrijejo brajico. Na ta način
se stereotip, da so otroci s slepoto »prikrajšani«, »nemočni«, »vredni
pomilovanja« ipd., ruši, saj se njihovi polnočutni vrstniki zavejo, da otro­
ci s slepoto obvladajo veliko stvari, ki jih drugi ne znajo (na primer branje
brajice). S tem polnočutni razvijajo empatijo do »različnih« vrstnikov, ši­
rijo svoja obzorja in vstopajo v inkluzivno družbo.

Literatura
Batič, J., in Haramija, D. (2013) Poetika slikanice. Murska Sobota:

Franc-Franc.

209
   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216