Page 99 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 99
m. sardoč ■ talenti, naravna loterija in družbena (ne)enakost
predpostavki, da lahko »različne zasluge izpeljemo iz moralno arbitrarne
distribucije človeških sposobnosti« (Green, 1988: str. 1–2). Hkrati predpo
stavka o moralni ekvivalentnosti naravne in družbene neenakosti proble
matizira egalitarno pojmovanje distributivne pravičnosti ter s tem poveza
no problematiko družbene (ne)enakosti. Brez razrešitve obeh problemov
oz. ustrezne reartikulacije same distinkcije med danostjo in izbiro, kakor
izpostavlja Matthew Clayton, »noben izmed obeh vrst vzrokov neenako
sti ne upraviči neenakost, ki jo proizvede« (Clayton, 2001: str. 246).
Kljub dejstvu, da je neenakost, ki izvira iz naravnih kot tudi družbe
nih dejavnikov, iz moralnega vidika arbitrarna, pa med obema pojavnima
oblikama neenakosti ne moremo postaviti enačaja. Kakor v članku »Ju
stice and Nature« opozarja Thomas Nagel, »/b/olj kot naravo pojmuje
mo kot danost, manj bomo imeli družbo odgovorno za tiste neenakosti, v
katerih igra narava osrednjo vlogo« (Nagel, 1997: str. 305). Ironičnost dej
stva, da je za zagovornike egalitarizma »načelo karier, odprtih talentom«
– kakor v članku »Egalitarianism and Natural Lottery« opozarja Neven
Sesardič (1993: str. 58) – postalo ena od ovir pri uresničevanju distributiv
ne pravičnosti, je torej toliko bolj simptomatična.
Literatura
Archard, D. in Macleod, C. (ur.) (2002) The Moral and Political Status of
Children. Oxford: Oxford University Press.
Armstrong, C. (2017) Justice and Natural Resources: An Egalitarian Theory.
Oxford: Oxford University Press.
Beechler, S. in Woodward, I. (2009) The Global »War for Talent«, Journal
of International Management, 15(3), str. 273–285.
Blaufarb, R. (2002) The French Army, 1750–1820: Careers, Talent, Merit.
Manchester: Manchester University Press.
Blits, J. H. (1990) Equality of Opportunity and the Problem of Nature, Edu-
cational Theory, 40(3), str. 309–319.
Brock, G. in Blake, M. (2015) Debating Brain Drain: May Governments Re-
strict Emigration. Oxford: Oxford University Press.
Brown, A. (2011) The Slavery of the Not So Talented, Ethical Theory and
Moral Practice, 14(2), str. 185–196.
Brown, P. in Tannock, S. (2009) Education, Meritocracy and the Global
War for Talent, Journal of Education Policy, 24(4), str. 377–392.
Brown, P., Lauder, H. in Ashton, D. (2011) The Global Auction: The Broken
Promises of Education, Jobs, and Incomes. Oxford: Oxford University
Press.
97
predpostavki, da lahko »različne zasluge izpeljemo iz moralno arbitrarne
distribucije človeških sposobnosti« (Green, 1988: str. 1–2). Hkrati predpo
stavka o moralni ekvivalentnosti naravne in družbene neenakosti proble
matizira egalitarno pojmovanje distributivne pravičnosti ter s tem poveza
no problematiko družbene (ne)enakosti. Brez razrešitve obeh problemov
oz. ustrezne reartikulacije same distinkcije med danostjo in izbiro, kakor
izpostavlja Matthew Clayton, »noben izmed obeh vrst vzrokov neenako
sti ne upraviči neenakost, ki jo proizvede« (Clayton, 2001: str. 246).
Kljub dejstvu, da je neenakost, ki izvira iz naravnih kot tudi družbe
nih dejavnikov, iz moralnega vidika arbitrarna, pa med obema pojavnima
oblikama neenakosti ne moremo postaviti enačaja. Kakor v članku »Ju
stice and Nature« opozarja Thomas Nagel, »/b/olj kot naravo pojmuje
mo kot danost, manj bomo imeli družbo odgovorno za tiste neenakosti, v
katerih igra narava osrednjo vlogo« (Nagel, 1997: str. 305). Ironičnost dej
stva, da je za zagovornike egalitarizma »načelo karier, odprtih talentom«
– kakor v članku »Egalitarianism and Natural Lottery« opozarja Neven
Sesardič (1993: str. 58) – postalo ena od ovir pri uresničevanju distributiv
ne pravičnosti, je torej toliko bolj simptomatična.
Literatura
Archard, D. in Macleod, C. (ur.) (2002) The Moral and Political Status of
Children. Oxford: Oxford University Press.
Armstrong, C. (2017) Justice and Natural Resources: An Egalitarian Theory.
Oxford: Oxford University Press.
Beechler, S. in Woodward, I. (2009) The Global »War for Talent«, Journal
of International Management, 15(3), str. 273–285.
Blaufarb, R. (2002) The French Army, 1750–1820: Careers, Talent, Merit.
Manchester: Manchester University Press.
Blits, J. H. (1990) Equality of Opportunity and the Problem of Nature, Edu-
cational Theory, 40(3), str. 309–319.
Brock, G. in Blake, M. (2015) Debating Brain Drain: May Governments Re-
strict Emigration. Oxford: Oxford University Press.
Brown, A. (2011) The Slavery of the Not So Talented, Ethical Theory and
Moral Practice, 14(2), str. 185–196.
Brown, P. in Tannock, S. (2009) Education, Meritocracy and the Global
War for Talent, Journal of Education Policy, 24(4), str. 377–392.
Brown, P., Lauder, H. in Ashton, D. (2011) The Global Auction: The Broken
Promises of Education, Jobs, and Incomes. Oxford: Oxford University
Press.
97