Page 99 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 99
spletno branje in učenje v osnovni šoli: metode in priprava učiteljev ...
V kategoriji Samorefleksija je majhen delež udeležencev (14,3 %) na-
vedel, da jim je samorefleksija pomagala pri razumevanju lastnega učne-
ga procesa in razvoja, prav toliko (14,3 %) jih je samorefleksijo označilo kot
ključno za osebni in profesionalni razvoj, večina sodelujočih (71,4 %) pa je
poudarila pomen skupinske refleksije, ki jim je bistveno pomagala razu-
meti področje poučevanja digitalne pismenosti. Kaže se tudi velik pomen
mentorstva, saj so vsi sodelujoči (100,0 %) potrdili, da mentorjeva sprotna
povratna informacija močno vpliva na delo udeležencev. Odgovori v kate-
goriji Samopodoba razkrivajo, da sodelujočim delo z učenci (30,2 %) pred-
stavlja izjemno dragoceno in poučno izkušnjo, medtem ko so drugi pouda-
rili, da zdaj bolje razumejo, kako digitalno opismenjevati učence (33,3 %),
oz. menijo (36,5 %), da jim je delo ena na ena omogočilo razvoj pedagoških
spretnosti. V kategoriji Ovire so udeleženci izpostavili različne izzive. Po-
lovica (50,.8 %) jih je navedla, da je dolgotrajno skoncentrirano delo učen-
cu zniževalo motivacijo, medtem ko jih je manjši delež (15,9 %) izpostavil,
da so nekatere teme prezahtevne zaradi učenčevega pomanjkanja osnov-
nih znanj. Podoben delež (14,3 %) jih je poudaril, da jim je individualno
delo z učencem podrobno razkrilo specifike digitalnega izobraževanja, os-
tali udeleženci pa kot težavo (19,0 %) izpostavljajo predvsem učenčevo ne-
zadostno zmožnost branja in pisanja.
3.4 Praktična izvedba in interakcija
Preglednica 18 predstavlja različne vidike praktične izvedbe in interakcije v
procesu usposabljanja učencev na področju digitalne pismenosti. Analiza
je razdeljena v štiri kategorije: Metode, Vpliv, Odnos in Motivacija.
Iz kategorije Metode je razvidno, da je na uspešnost dela učencev naj-
bolj vplivalo raziskovanje interesnih tem (42,5 % v št. l. 2021/2022, 52,4 % v
št. l. 2022/2023), kot velika prednost se je izkazalo tudi delo ena na ena uči-
telja in učenca (37,0 % v št. l. 2021/2022, 28,6 % v št. l. 2022/2023). Med meto-
dami dela sodelujoči izpostavljajo še pomen osmišljanja rabe naprave (11,2
% v št. l. 2021/2022 in 7,9 % v št. l. 2022/2023) in aktivnega učenja, ki je iz-
boljšalo razumevanje in pomnjenje učencev (9,3 % v št. l. 2021/2022 in 11,1
% v št. l. 2022/2023). V kategoriji Vpliv je opaziti, da sodelujoči izpostav-
ljajo, da je bilo učenca težko motivirati za učenje na napravi, ki jo doživlja
kot vir zabave (44,4 % v št. l. 2021/2022, 46,0 % v št. l. 2022/2023), nekoliko
manj jih poroča o obratnem pojavu, saj je delo z napravo učenca sprostilo
in olajšalo učenje (37,0 % v št. l. 2021/2022 in 33,3 % v št. l. 2022/2023), manj
vprašanih pa izpostavlja, da je učenčevo motivacijo za delo otežilo njegovo
99