Page 26 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 26

raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: izobraževanje učiteljic in učiteljev ...
            s kolegi in z drugimi deležniki na šoli. Zapisano sovpada z ugotovitvami
            nekaterih avtorjev (npr. Spector, 2022), ki navajajo, da sta narava dela in so-
            cialni vidki poklica tista dejavnika, ki ključno prispevata k zadovoljstvu s
            poklicem.
                 Med odgovori, kaj jih najbolj pesti, so učitelji izpostavili pogoje dela,
            še posebej prenatrpane učne načrte, odnos staršev do učiteljev in vmeša-
            vanje v učiteljevo delo ter obsežno birokracijo. Pogosto so bili izpostavlje-
            ni tudi problemi (ne)discipline v šoli, upada avtoritete, (ne)spoštovanja uči-
            teljev ter upada znanja pri otrocih. Predpostavljamo, da je slednji odgovor
            povezan predvsem s takratnim šolanjem na daljavo – raziskava je namreč
            potekala kmalu po tem, ko so se je šolanje po pandemiji covida-19 ponov-
            no začelo izvajati v šolah. Učitelje pestijo tudi preobremenjenost s šolskim
            delom in posledično izčrpanost, nizek ugled učiteljskega poklica v druž-
            bi in pomanjkanje avtonomije pri delu. Slivar (2008) je z raziskavo ugoto-
            vil, da so obremenjenost z delom, vzpostavljanje in vzdrževanje discipline
            v učilnici ter hrup v šolskem okolju glavni povzročitelji stresa pri učiteljih.
            Stres ni delovni pogoji in nezadovoljstvo učiteljev pri delu pa, kot ugotavlja-
            ta  Einar M. Skaalvik in Sidsel Skaalvik (2011), močno napovedujejo učitel-
            jevo namero ali motivacijo za zapustitev učiteljskega poklica. Raziskovalca
            pojasnita, da so časovni pritiski in disciplinske težave posredno, čustvena
            izčrpanost in manjše zadovoljstvo pri delu pa neposredno povezana z mo-
            tivacijo učiteljev, da zapustijo učiteljski poklic.
                 Na razloge, ki utegnejo učitelje privesti do motivacije ali namere za za-
            pustitev učiteljskega poklica, bi morali biti v Sloveniji, kjer se trenutno so-
            očamo s precejšnjim primanjkljajem učiteljev, še posebej pozorni. Vendar,
            kaj lahko naredimo, da bodo v učiteljskem poklicu ostali vsaj tisti učitelji,
            ki ta poklic že opravljajo? Pomanjkanje učiteljev zahteva, kot pojasnjujeta
            Ana Bogdan Zupančič in Marko Gavriloski Tretjak (2023), večdimenzio-
            nalne rešitve, ključno pa je poglobljeno razumevanje motivacij in potreb
            učiteljev. Ukrepe, ki bi lahko pripomogli k problemu pomanjkanja učitel-
            jev, razdelita na tri ravni. Na mikroravni so pomembno razumevanje in za-
            dovoljevanje individualnih potreb učiteljev, mreža podpornih mentorstev
            in možnost profesionalnega razvoja, na mezoravni je treba z urjenjem so-
            cialnih in čustvenih kompetenc vlagati v odnose, organizacijo dela ter de-
            lovne/učne pogoje, na makroravni pa so potrebne premišljene izobraževal-
            ne politike, ki vključujejo preudarnost in pomoč vodje pri profesionalnem
            raz voju ter vodenju karierne poti. To pa so hkrati dejavniki, ki so tesno po-
            vezani z zadovoljstvom učiteljev na delovnem mestu.


            26
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31