Page 25 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 25
kako so slovenski učitelji zadovoljni s svojim poklicem in zakaj je to pomembno?
pred boleznimi, povezanimi s stresom, z izčrpanostjo in zapuščanjem uči-
teljskega poklica.
Rezultati pričujoče raziskave so nadalje pokazali, da so učitelji v Slove-
niji zadovoljni s poklicem ne glede na to, ali poučujejo v osnovni ali srednji
šoli. Da je zadovoljstvo učiteljev s poklicem v Sloveniji in v državah OECD
v osnovni in srednji šoli podobno, je potrdila tudi mednarodna raziska-
va Talis 2018 (2020). V pričujoči raziskavi se zadovoljstvo učiteljev s pokli-
cem prav tako ni pokazalo v odvisnosti od števila let dela v vzgoji in izobra-
ževanju, kar ni skladno z dosedanjimi raziskavami. Te so glede povezave
med pedagoškimi izkušnjami učiteljev in zadovoljstvom z delom prines-
le nekonsistentne rezultate (Toropova, 2021). Tako npr. Einar M. Skaalvik
in Sidsel Skaalvik (2009) poročata o šibki linearni negativni povezavi med
daljšo delovno dobo in zadovoljstvom z delom, Demirtaş (2010) pa ugotav-
lja, da se zadovoljstvo z delom z leti sicer spreminja, vendar se ne poveču-
je ali zmanjšuje linearno s starostjo učiteljev. Pojasnjuje, da je stopnja zado-
voljstva nizka v začetni fazi petih let, v naslednjih fazah se povečuje, po 40.
letu starosti pa je mogoče zaznati upad zadovoljstva z delom. V mednarod-
ni raziskavi Talis 2018 (2020) so se učitelji začetniki (do pet let izkušenj) po-
gosteje kot njihovi izkušeni kolegi (več kot pet let izkušenj) spraševali, ali ne
bi bilo bolje, da bi izbrali drug poklic. V naši raziskavi so bili s svojim pok-
licem najzadovoljnejši učitelji z do tremi leti delovne dobe, a, kot smo že na-
vedli, statistično pomembnih razlik glede na število let delovne dobe nismo
ugotovili. Prav tako podatkov, zaradi različne razdelitve učiteljev v skupi-
ne, glede na število let delovne dobe ne moremo neposredno primerjati.
Pričujoča raziskava ni pokazala razlik med učitelji v zadovoljstvu
s poklicem glede na velikost šole poučevanja. Tudi tukaj so rezultati do-
sedanjih raziskav neenotni. Medtem ko je npr. raziskava, ki sta jo izved-
la Ghazi in Shahzada (2012), prinesla podobne rezultate kot naša raziska-
va, pa Einar M. Skaalvik in Sidsel Skaalvik (2009) nista prišla do enakih
rezultatov. Ugotovila sta, da je velikost šole (glede na število učiteljev) šib-
ko in negativno povezana z zadovoljstvom učiteljev z delom; zadovoljstvo
upada z velikostjo šole. Nekateri avtorji ugotavljajo, da je učiteljevo zado-
voljstvo s poklicem bolj povezano s številom učencev v razredu in ne toliko
z velikost jo šole (Lopes in Oliveira, 2020).
Med odgovori na vprašanje, kaj učitelje pri delu najbolj razveseljuje
oz. izpopolnjuje, so delo z mladimi, možnost mladim posredovati znanja
in modrosti ter opazovati njihov napredek in uspehe. Učitelje veselijo mla-
dostna energija in ideje mladih. Prav tako so izpostavili, da radi sodelujejo
25