Page 203 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 203
povzetki ■ summaries
Primerjava prepričanj med vzgojitelji in učitelji
o strokovnih izpopolnjevanjih na področju
(pred)opismenjevanja
Katarina Grom
Raziskava preučuje prepričanja vzgojiteljev in učiteljev glede strokovnega
izpopolnjevanja na področju (pred)opismenjevanja. Osredotoča se na dva
različna pedagoška profila, ki delujeta v ločenih vzgojno-izobraževalnih
institucijah, a se vsebinsko povezujeta z vidika zgodnje in začetne pisme-
nosti. Cilj raziskave je bil analizirati prepričanja anketiranih vzgojiteljev in
učiteljev o strokovnih izpopolnjevanjih na področju (pred)opismenjevan-
ja. Pri tem smo se osredotočili na štiri vidike: količino opravljenih stro-
kovnih izpopolnjevanj, izobraževalno okolje, samoprispevek vzgojiteljev
in učiteljev pri razvijanju (pred)opismenjevanja ter strokovno podporo.
V raziskavi je bil uporabljen kvantitativni raziskovalni pristop s kavzal-
no-eksperimentalno metodo. Vanjo je bilo vključenih šest vrtcev in šest
osnovnih šol, pri čemer je sodelovalo 31 vzgojiteljev, ki so izvajali dejavno-
sti za razvijanje predopismenjevalnih spretnosti v vrtcu ali v prvem razre-
du osnovne šole, in 24 učiteljev, ki so poučevali v prvem razredu osnovne
šole. Rezultati kažejo, da se anketirani vzgojitelji in učitelji v času svojega
pedagoškega delovanja udeležijo le enega ali dveh strokovnih izpopolnje-
vanj s področja (pred)opismenjevanja. Svoje znanje najpogosteje dopolnju-
jejo s samoizobraževanjem, medtem ko je njihova udeležba na strokovnih
izpopolnjevanjih omejena, podpora delodajalcev pa le delna. Takšne ugo-
tovitve aktualizirajo pomembno vprašanje o potrebi po kontinuirani in
načrtni vključenosti vzgojiteljev ter učiteljev v strokovna izpopolnjevanja,
saj so spremembe smernic nacionalnih dokumentov na področju razvijan-
ja pismenosti pogostejše od udeležbe anketiranih vzgojiteljev in učiteljev
na strokovnih izpopolnjevanjih. Na podlagi raziskovalnih ugotovitev smo
oblikovali sedem predlogov za učinkovitejšo implementacijo (pred)opi-
smenjevalnih aktivnosti, upoštevanje katerih bi vplivalo na boljše dosežke
zgod nje in začetne pismenosti. S sistematičnimi strokovnimi izpopolnje-
vanji bi vplivali na prepričanja pedagoških delavcev, s čimer bi se približali
nacionalnim ciljem za razvijanje zgodnje in začetne pismenosti.
Ključne besede: prepričanja, strokovna izpopolnjevanja, učitelji, vzgojitelji,
zgodnja in začetna pismenost
203