Page 205 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 205
povzetki ■ summaries
Učinek prepoznavanja in poimenovanja črk na zmožnost
prepoznave začetnega ter končnega glasu v besedi,
na pisanje črk in besed ter na branje besed v začetku
1. razreda
Marija Ropič Kop, Nika Vizjak Puškar
Otroci v predšolskem obdobju pridobivajo izkušnje s črkami in z zapisani-
mi besedami, ki jih ves čas obdajajo. Ob vstopu v prvi razred osnovne šole
imajo mnogi že razvito zmožnost zaznave začetnega in nekateri tudi konč-
nega glasu v besedi. Posamezniki že ustrezno zaznajo tudi zaporedje gla-
sov v besedi. Prav tako opažamo, da določen delež otrok že ob všolanju v
osnovno šolo bere besede in krajša besedila, pogosto že prepoznava črke
abecede, jih ustrezno poimenuje ter piše.
Pred sistematičnim opismenjevanjem v začetku prvega razreda smo preve-
rili zmožnost zaznave začetnih in končnih glasov v besedi, prepoznavanje
in poimenovanje črk abecede, zapis določenih črk in besed ter branje besed
pri 256 učencih. Med prepoznavanjem in poimenovanjem črk ter zapisom
določenih črk je močna povezanost. Med vsemi ostalimi spremenljivkami
obstaja zmerna povezanost. Uspeli smo dokazati statistično značilen vpliv
prepoznavanja in poimenovanja črk na zmožnost zaznavanja začetnega in
končnega glasu v besedi, na pisanje črk in besed ter branje besed. Ugotavlja-
mo, da veščini prepoznavanja in poimenovanja črk, ki so ju učenci pridobili
v vrtcu ali doma, statistično značilno pojasnjujeta zmožnost glasovnega za-
vedanja ter pisanje in branje, zato se glede na rezultate raziskave strinjamo
z umestitvijo vaj glasovnega zavedanja v prenovljeni kurikulum za vrtce.
Ključne besede: prvi razred, začetni/končni glas v besedi, prepoznavanje in
poimenovanje črk, pisanje črk in besed, branje besed
The effect of recognizing and naming letters
on the ability to recognize the initial and final voices
in a word, on writing letters and words, and on reading
words at the beginning of the 1st grade
Marija Ropič Kop, Nika Vizjak Puškar
Children in the preschool period gain experience with letters and written
words that surround them constantly. Upon entering the first grade of pri-
mary school, many have already developed the ability to perceive the initial,
and in some cases, the final sound in a word. Some children can also ade-
quately perceive the sequence of sounds in a word. Additionally, a certain
205