Page 205 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 205

povzetki ■ summaries
                 Učinek prepoznavanja in poimenovanja črk na zmožnost
                 prepoznave začetnega ter končnega glasu v besedi,
                 na pisanje črk in besed ter na branje besed v začetku
                 1. razreda
                 Marija Ropič Kop, Nika Vizjak Puškar
            Otroci v predšolskem obdobju pridobivajo izkušnje s črkami in z zapisani-
            mi besedami, ki jih ves čas obdajajo. Ob vstopu v prvi razred osnovne šole
            imajo mnogi že razvito zmožnost zaznave začetnega in nekateri tudi konč-
            nega glasu v besedi. Posamezniki že ustrezno zaznajo tudi zaporedje gla-
            sov v besedi. Prav tako opažamo, da določen delež otrok že ob všolanju v
            osnovno šolo bere besede in krajša besedila, pogosto že prepoznava črke
            abecede, jih ustrezno poimenuje ter piše.
            Pred sistematičnim opismenjevanjem v začetku prvega razreda smo preve-
            rili zmožnost zaznave začetnih in končnih glasov v besedi, prepoznavanje
            in poimenovanje črk abecede, zapis določenih črk in besed ter branje besed
            pri 256 učencih. Med prepoznavanjem in poimenovanjem črk ter zapisom
            določenih črk je močna povezanost. Med vsemi ostalimi spremenljivkami
            obstaja zmerna povezanost. Uspeli smo dokazati statistično značilen vpliv
            prepoznavanja in poimenovanja črk na zmožnost zaznavanja začetnega in
            končnega glasu v besedi, na pisanje črk in besed ter branje besed. Ugotavlja-
            mo, da veščini prepoznavanja in poimenovanja črk, ki so ju učenci pridobili
            v vrtcu ali doma, statistično značilno pojasnjujeta zmožnost glasovnega za-
            vedanja ter pisanje in branje, zato se glede na rezultate raziskave strinjamo
            z umestitvijo vaj glasovnega zavedanja v prenovljeni kurikulum za vrtce.
            Ključne besede: prvi razred, začetni/končni glas v besedi, prepoznavanje in
            poimenovanje črk, pisanje črk in besed, branje besed


                 The effect of recognizing and naming letters
                 on the ability to recognize the initial and final voices
                 in a word, on writing letters and words, and on reading
                 words at the beginning of the 1st grade

                 Marija Ropič Kop, Nika Vizjak Puškar
            Children in the preschool period gain experience with letters and written
            words that surround them constantly. Upon entering the first grade of pri-
            mary school, many have already developed the ability to perceive the initial,
            and in some cases, the final sound in a word. Some children can also ade-
            quately perceive the sequence of sounds in a word. Additionally, a certain


                                                                              205
   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210