Page 189 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 189

skupnostno učenje odraslih kot ogrodje za občansko znanost
            bila razpršena po Sloveniji, kar je prispevalo k zanimivim primerjavam. So-
            očanje z resničnimi okoliščinami in s potencialnimi problemi je učni pro-
            ces ter refleksijo okrepilo in dopolnilo izkušnjo iz šolskega okolja, kjer učni
            proces poteka drugače. Primer za to je bilo medsebojno informiranje o ka-
            litvi sončnic na začetku opazovanj, ki je zagotavljalo potrebno dinamiko in
            poudarek na »resničnem življenju« ter lokalni vpetosti. Posledično so bili
            učni učinki večplastni: udeleženci so spoznali opraševalce, njihovo pestrost
            ter biotsko raznovrstnost Slovenije nasploh. Dobili so vpogled v vedenje
            opraševalcev, njihov odziv na različne vremenske in ekstremne razmere, se
            naučili prepoznavati opraševalce in navduševati nad rastjo sončnic ter nji-
            hovimi posebnostmi (npr. obračanje proti soncu, njihova krhkost nasproti
            naravnim silam in načini zaščite). Naučili so se opazovati naravo in nihan-
            ja v njej (predvsem tista ekstremna). Poleg tega so se naučili izvajati osno-
            ve naravoslovnih opazovanj in v opazovalne aktivnosti vključili tudi svoje
            družinske člane, kar je pomembno za večjo vključenost v izobraževanje od-
            raslih. Njihove izkušnje so naučene informacije o podnebnih spremembah
            konkretizirale v kontekstu domačega okolja. Pomemben rezultat kampanje
            občanske znanosti je bil tudi uvid v proces skupnostnega učenja. Udeležen-
            ci so namreč poleg narave začeli opazovati tudi, kaj drugi v skupnosti poč-
            nejo za ohranjanje opraševalcev, in načrtovati nadaljnje aktivnosti.
                 Na splošno so uživali v izkušnji, vendar pa je bila nekajkrat omenjena
            težava pri ohranjanju discipline pri rednem zapisovanju podatkov. Vple-
            tenost nenadnih in uničujočih naravnih pojavov (veter, toča in škodljiv-
            ci) je bila realna ter negativna, saj je običajno pomenila konec opazovanja.
            Pogosto je omogočila spoznanje, da je učinek podnebnih sprememb viden
            tudi že na domačem dvorišču.


                 4  Razprava
            Izkušnja, ki jo je omogočila kampanja opazovanja opraševalcev s pomočjo
            občanske znanosti na primeru opraševalcev sončnic na domačih vrtovih, je
            za učitelje različnih ravni šolanja več kot uporabna. Po eni strani je že vabi-
            lo k opazovanju sodelujočim osmislilo skrb za lokalno okolje in jih vključi-
            lo v zbiranje znanstvenih podatkov, kar je učenju dalo smisel in težo pa tudi
            odgovornost, saj so zbrani podatki za razumevanje opraševalcev pomemb-
            ni. Učni proces sta v fazi priprav določala predvsem priprava strokovnih
            navodil za opazovanje in zbiranje prijav z vse Slovenije ter vzpostavljanje
            stika z opazovalci. Vloga skupine na Facebooku je presegla vsa pričakova-
            nja organizatorjev in udeležencev, saj se je izmenjava informacij od zgoraj


                                                                              189
   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194