Page 189 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 189
skupnostno učenje odraslih kot ogrodje za občansko znanost
bila razpršena po Sloveniji, kar je prispevalo k zanimivim primerjavam. So-
očanje z resničnimi okoliščinami in s potencialnimi problemi je učni pro-
ces ter refleksijo okrepilo in dopolnilo izkušnjo iz šolskega okolja, kjer učni
proces poteka drugače. Primer za to je bilo medsebojno informiranje o ka-
litvi sončnic na začetku opazovanj, ki je zagotavljalo potrebno dinamiko in
poudarek na »resničnem življenju« ter lokalni vpetosti. Posledično so bili
učni učinki večplastni: udeleženci so spoznali opraševalce, njihovo pestrost
ter biotsko raznovrstnost Slovenije nasploh. Dobili so vpogled v vedenje
opraševalcev, njihov odziv na različne vremenske in ekstremne razmere, se
naučili prepoznavati opraševalce in navduševati nad rastjo sončnic ter nji-
hovimi posebnostmi (npr. obračanje proti soncu, njihova krhkost nasproti
naravnim silam in načini zaščite). Naučili so se opazovati naravo in nihan-
ja v njej (predvsem tista ekstremna). Poleg tega so se naučili izvajati osno-
ve naravoslovnih opazovanj in v opazovalne aktivnosti vključili tudi svoje
družinske člane, kar je pomembno za večjo vključenost v izobraževanje od-
raslih. Njihove izkušnje so naučene informacije o podnebnih spremembah
konkretizirale v kontekstu domačega okolja. Pomemben rezultat kampanje
občanske znanosti je bil tudi uvid v proces skupnostnega učenja. Udeležen-
ci so namreč poleg narave začeli opazovati tudi, kaj drugi v skupnosti poč-
nejo za ohranjanje opraševalcev, in načrtovati nadaljnje aktivnosti.
Na splošno so uživali v izkušnji, vendar pa je bila nekajkrat omenjena
težava pri ohranjanju discipline pri rednem zapisovanju podatkov. Vple-
tenost nenadnih in uničujočih naravnih pojavov (veter, toča in škodljiv-
ci) je bila realna ter negativna, saj je običajno pomenila konec opazovanja.
Pogosto je omogočila spoznanje, da je učinek podnebnih sprememb viden
tudi že na domačem dvorišču.
4 Razprava
Izkušnja, ki jo je omogočila kampanja opazovanja opraševalcev s pomočjo
občanske znanosti na primeru opraševalcev sončnic na domačih vrtovih, je
za učitelje različnih ravni šolanja več kot uporabna. Po eni strani je že vabi-
lo k opazovanju sodelujočim osmislilo skrb za lokalno okolje in jih vključi-
lo v zbiranje znanstvenih podatkov, kar je učenju dalo smisel in težo pa tudi
odgovornost, saj so zbrani podatki za razumevanje opraševalcev pomemb-
ni. Učni proces sta v fazi priprav določala predvsem priprava strokovnih
navodil za opazovanje in zbiranje prijav z vse Slovenije ter vzpostavljanje
stika z opazovalci. Vloga skupine na Facebooku je presegla vsa pričakova-
nja organizatorjev in udeležencev, saj se je izmenjava informacij od zgoraj
189