Page 188 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 188
raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: izobraževanje učiteljic in učiteljev ...
izmenjavo in učenje (Takano, 2010). Udeleženci so zaradi kampanje vse-
povsod začeli opažati opraševalce, na katere prej niso bili pozorni, spoz-
nali pa so tudi manj znane opraševalce, kot so muhe trepetavke in čebele
samotarke, za katere pred kampanjo niso vedeli. Po zaključku so imeli ude-
leženci proste roke pri odločanju, kaj storiti s sončnicami, ko bodo odcve-
tele. Nekateri so se odločili za njihovo odstranitev, drugi so nabrali semena
za ponovitev vaje, ne glede na to, ali bo prišlo do drugega projekta, nekate-
ri pa so jih pustili na vrtu, da semena pojedo ptice.
Po opazovanju opraševalcev je bila organizirana evalvacija kampanje
občanske znanosti, ki jo v izobraževanju odraslih razumemo kot pomem-
ben del andragoškega cikla (Knowles idr., 2005). Refleksivna dogodka sta
bila dva: manjši regionalni, v katerem je sodeloval študijski krožek z izkuš-
njami okoljskega učenja, in nacionalni, kamor so bili povabljeni vsi udele-
ženci. Rezultati evalvacije so predstavljeni v Robinson idr. (2024).
3 Rezultati
V obdobju med 10. avgustom in 29. septembrom 2022 je bilo dokumentira-
nih prek 1.800 opazovanj in prek 5.000 opraševalcev različnih tipov. Pre-
vladovale so medonosne čebele (Apis mellifera) (57 %). Sodelovalo je okrog-
lo 150 udeležencev v starostnem razponu med 25 in 71 leti, med katerimi so
tudi ob zaključku prevladovale ženske (74 %). Večina (kar 79 %) jih je bila
del skupine, ki je v 53 % predstavljala študijski krožek. Skupina na Facebo-
oku je štela 50 članov, ki so od začetka do zadnjega srečanja pripravili 150
objav. Aktivnost se je na Facebooku razširila na ločeno skupino in njeno
delovanje tudi po izteku projekta (npr., objavljanje slik opraševalcev, ki jih
sodelujoči opazijo na svojih dvoriščih, se nadaljuje). Rezultati opazovan-
ja opraševalcev so podrobno predstavljeni v Gradišek idr. (2023), kjer smo
analizirali aktivnost opraševalcev glede na vreme in zunanjo temperatu-
ro pa tudi različne strukture skupnosti opraševalcev glede na urbano/ru-
ralno okolje ter glede na nadmorsko višimo. Z vidika izobraževanja odra-
slih smo rezultate objavili v Robinson idr. (2024). V nadaljevanju nizamo še
neobjav ljene vidike kampanje, ki so lahko uporabni za učitelje.
Tak primer sta vpogled v prilagajanje opazovalcev na številne nepri-
čakovane situacije, do katerih je prihajalo zaradi vremena, odsotnosti in
drugih razlogov, ter pomen stalne izmenjave informacij in razprave, ki je
krepila občutek skupnosti in učno motivacijo. Zelo jasna je bila tudi potre-
ba po prispevanju k širši skupnosti in po posredovanju ugotovitev ter spo-
znanj drugim (npr. mlajši generaciji). Skupnost opazovalcev oz. učencev je
188